Friday, July 01, 2016

Jom balik kampung

Bismmillahir Rahmaanir Rahim photo vectorbismillahpink2.png
Alhamdulillah


Rasanya ramai dah mula bergerak ke kampung halaman. Seronoknya dapat berkumpul ramai. Lagipula cuti sekolah untuk seminggu ni. Mungkin ramai tak lepas peluang untuk turut serta cuti seminggu dengan anak-anak.

MPA pula balik malam raya. Kalau confirm raya hari Rabu, sampai Selasa MPA kena kerja. MPA kena consider sebab partner MPA balik Sabah tahun ni. Dia cuti seminggu. Jadi, MPA bertolak ansur la. Yang penting sama-sama dapat balik kampung dan beraya dengan ahli keluarga.
Tadi terdengar kat radio, kemungkinan petang ni akan sesak sikit kat lebuhraya utama. Almaklum, harini kan last sekolah. Apa lagi, lepas kerja, ambil anak dan keperluan semua, cabut balik kampung.

Zaman MPA kecik-kecik dulu pernah juga merasa macam ni. Berbuka kat tengah jalan. Ada seronok dan tak seronoknya juga. Yang seronok sebab kita berbuka di luar rumah. Ambil angin dan suasana lain jap. Tapi yang tak seronok ialah confirm-confirm ramai dan penuh sesak kedai makan masa tu. Bukan setakat kedai makan saja, surau-surau pun penuh sesak dengan orang. Yela, waktu maghrib kan singkat, tu yang semua menderu tu.

Kepada sahabat-sahabat yang pulang beraya di kampung, MPA ucapkan hati-hati di jalan raya dan banyakkan bersabar. MPA minta bersabar sebab selalunya jalan boleh tahan traffic jam tu. Masa tu la masa mencabar buat semua. 

Penting untuk periksa keseluruhan rumah sebelum meninggalkan rumah. Jangan lupa beritahu kepada jiran tetangga yang boleh dipercayai yang tidak pulang ke kampung, supaya boleh juga dia tengok-tengokkan rumah kita.

SELAMAT PULANG KE KAMPUNG HALAMAN SEMUA!!


Share: