Friday, November 11, 2016

SUNNAHKAH MENUTUP MAJLIS DENGAN TASBIH KAFARAH?

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


SUNNAHKAH MENUTUP MAJLIS DENGAN TASBIH KAFARAH?

عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الأَسْلَمِيِّ، قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ بِأَخَرَةٍ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَقُومَ مِنَ الْمَجْلِسِ
Daripada Abu Barzah al-Aslamiy radiallahu 'anhu, Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam ketika di penghujung hayatnya, apabila baginda mahu bangun daripada sesuatu majlis baginda akan membaca:

 ‏"‏ سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ ‏"‏ ‏.
Maha suci engkau. Ya Allah, dengan pujian kepada Mu, aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Engkau. Aku memohon keampunan Mu. Aku bertaubat kepada Mu.

‏ فَقَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ لَتَقُولُ قَوْلاً مَا كُنْتَ تَقُولُهُ فِيمَا مَضَى ‏.‏ قَالَ ‏"‏ كَفَّارَةٌ لِمَا يَكُونُ فِي الْمَجْلِسِ ‏"‏ ‏.
Seorang lelaki bertanya: Ya Rasulullah, sesungguhnya engkau membaca satu perkataan yang tidak pernah engkau bacakan pada masa yang lalu. Baginda menjawab: Ia merupakan penghapus kepada apa yang berlaku di dalam majlis.
[Sunan Abi Daud, Kitab al-Adab, Bab Fi Kafaraati al-Majlis, hadis no: 4857, Shaik Syu'aib al-Arnaouth berkata: Isnadnya sahih].

Shaikh 'Abdul Muhsin al-'Abbad berkata dalam Syarah Sunan Abi Daud:

وأن على الإنسان أن يحرص على اتباع هذا الأمر، 
Hendaklah manusia bersungguh-sungguh mengikuti hal ini,

وعلى الإتيان بهذا الذكر ليكون كفارة لما يحصل، ويكون زيادة خير فيما إذا كان ليس هناك شيء مكفر 
dan bersungguh-sungguh membaca zikir ini agar ia menjadi penghapus (kepada perkara sia-sia) yang berlaku (di dalam sesuatu majlis), dan menjadi tambahan kepada kebaikan apabila tidak berlaku apa-apa yang perlu dikafarahkan.

وإنما المجالس مجالس خير مثل مجالس ذكر العلم، فيكون ذلك زيادة خير على خير، ونور على نور.
Sesungguhnya majlis-majlis kebaikan seperti majlis ilmu, maka tasbih kafarah itu akan menjadi penambahan kebaikan ke atas kebaikan, cahaya di atas cahaya.

#tazkirahalkahfi

Sumber : www.facebook.com/alkahfiservices | www.alkahfi.com.my |

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Share: