Saturday, December 24, 2016

DIMANA ITU KEBAHAGIAAN??

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Sumber : Google
Menurut cerita, seorang suami memarahi isterinya.
Suami : Nanti akan aku lenyapkan kebahagiaanmu.
Isteri : Abang tidak sanggup melenyapkan kebahagiaanku sebagaimana abang tidak sanggup memberikan kebahagiaan kepadaku.
Suami : Mengapa aku tidak akan sanggup melenyapkan kebahagiaanmu?
Isteri : Kalau seandainya kebahagiaanku terletak dalam perbelanjaan, tentu abang akan sanggup menghilangkannya. Dan kalau terletak dalam pakaian dan perhiasan, tentu abang juga sanggup menahannya. Tetapi kebahagiaanku sesuatu yang bukan kepunyaan abang dan tidak dapat abang kuasai, baik abang sendiri ataupun orang lain. 
Suami : Di mana itu kebahagiaan?
Isteri : Sesungguhnya aku memperolehi kebahagiaan dalam keimananku. Dan imanku itu dalam hatiku. Tiada seorang pun yang dapat menguasai hatiku selain dari Tuhanku.
Dalam hal kebendaan, sememangnya kita tidak membantah/menafikan bahawa barang kebendaan mempunyai kedudukan penting untuk mencapai kebahagiaan. Malah ia juga diterangkan daripada hadith yang sahih dimana Baginda Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud :
"Termasuk kebahagiaan hidup seseorang manusia, ialah memperoleh isteri yang baik, kediaman yang baik dan kenderaan yang baik." (Hadith riwayat Imam Ahmad)
Hadith ini menerangkan beberapa perkara kebendaan yang menyumbang kepada kebahagiaan didalam sebuah keluarga.
Adapun hal yang dapat menghilangkan kebahagiaan seseorang adalah diantaranya pasangan yang jahat dan buruk tingkahlaku, kediaman yang sempit dan kotor, kenderaan yang buruk dan perhubungan yang sukar. Semuanya sangat menyusahkan dan menyesalkan hati.
Sebagai kesimpulan ringkas, kebahagiaan itu dapat digambarkan bagai sebuah pohon yang rendang. Tempat tumbuh ialah jiwa dan perasaan kemanusiaan (hati nurani). Keimanan kepada Allah itulah pengairan dan makanannya, menjadi udara dan cahaya yang membantu pertumbuhan.
[Kitab Iman dan Kehidupan-Dr Yusuf Al Qaradawi]

Sumber : Telegram

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Share: