AFB Feed

Friday, November 02, 2018

Sedekah tidak akan membuatkan miskin

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh




Salam Jumaat sahabat semua.

Hari ini hari Jumaat, hari yang kebanyakkan orang suka membuat amal kebaikan sebab hari Jumaat merupakan penghulu segala hari bagi orang Islam dan ganjarannya besar apabila melakukan amal kebaikan. Memang semua patut berebut membuat amal kebaikan sebab belum tentu kita akan bertemu di hari Jumaat akan datang.

Salah satu amal kebaikan yang amat-amat digalakkan dilakukan di hari Jumaat ialah bersedekah. Dari segi logik asas matematik, 1 - 1 sudah tentu jawapannya 0, tetapi dalam perkiraan sedekah, ianya akan jadi 10, 100 malah boleh sehingga 700.

Sebagaimana firman Allah dalam Surah al-Baqarah, ayat 261 : "Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya."

Besarnya kuasa sedekah dan yakinlah yang sedekah tidak akan membuatkan miskin, malah sedekah dapat memperkayakan hati, membersihkan harta serta melancarkan rezeki kurniaan Allah. Sebab itu, kita sangat digalakkan bersedekah bagi menyelesaikan pelbagai masalah yang menyelubungi hidup.

Ingatlah, segala harta dunia yang dipakai atau dimiliki belum tentu menjadi milik kita selamanya. Namun apa yang pasti, setiap harta mahupun wang yang diinfakkan ke jalan Allah akan menjadi pelaburan di akhirat kelak. 

Selamat membuat amal kebaikan. 


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, November 01, 2018

Tiada lagi peperiksaan untuk murid Tahun 1, 2 dan 3

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh




Alhamdulillah. Yeay! Berita baik untuk ibu bapa yang ada anak yang bakal memasuki Tahun 1, 2 dan 3 sebab Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik sendiri yang mengumumkan yang tiada lagi peperiksaan untuk anak-anak Tahun 1, 2 dan 3 bermula tahun depan, 2019.

Seronok sangat MPA bila dapat tahu berita ini. Manakan tidak, kasihan pada anak-anak yang masih kecil lagi terbeban dengan peperiksaan dan kita sebagai ibu bapa, semestinya menginginkan yang terbaik buat anak-anak kita.

Sekurangnya, dengan berita baik ini, bukan setakat anak-anak dan ibubapa, cikgu pun turut seronok sama. Seronok, seronok juga. Harapan yang lain tetap ada.

Bila peperiksaan sudah tiada, diharapkan penilaian kepada anak-anak tetap ada untuk anak-anak dan ibu bapa mengetahui tahap pencapaian anak-anak supaya boleh dilakukan penambahbaikan kepada anak-anak.

Insya Allah, anak bujang MPA, Amir Syukur akan memasuki Tahun 1 tahun depan, 2019. Tapi macam anak-anak rilek saja, ibubapa yang rasa teruja pulak. Haha

Semoga ada lagi berita-berita baik buat anak-anak, ibubapa dan juga guru. Insya Allah.


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Monday, May 07, 2018

Kempen pilihanraya di grup Whatsapp

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh


Bahang pilihanraya tidak perlu diperkatakan lagi. Rasanya bukan setakat bahang, hangat membara lagi. Anggota keselamatan negara seperti polis dan tentera sudah menunaikan kewajipan mereka untuk mengundi secara undi pos. Jadi, tinggal orang awam sahaja lagi keluar mengundi 2 hari lagi. Kempen mengundi ada di mana-mana, sehingga tidak terkecuali kempen mengundi di grup Whatsapp.

Rasanya bukan MPA sahaja yang terkesan dengan kempen pilihanraya di grup Whatsapp ni. Ramai rasanya yang turut menghadapinya. Pada pendapat MPA, untuk berkempen di grup Whatsapp, Telegram atau mana-mana saluran sekalipun, biarlah ianya sesuai dan dipersetujui oleh admin dan ahli dalam kumpulan tersebut.

Mungkin admin boleh bagi tempoh masa atau had untuk berkempen ataupun membincangkan hal berkaitan pilihanraya. Tapi apabila cukup tempoh masa yang telah diberikan, hormatilah admin dan ahli kumpulan tersebut dan berbaliklah semula kepada perbincangan berkaitan tujuan asal penubuhan kumpulan tersebut.

MPA mohon sebolehnya hormati pandangan orang lain sebab semua orang ada pandangan dan pendapat masing-masing. Elakkan terlalu fanatik dan mudah melenting apabila terdapat perbezaan pendapat dan pandangan. 

MPA tidak nafikan dalam bahang pilihanraya sekarang ini, ada sesetengah perkara atau kenyataan seseorang diambil hanya sebahagian sahaja sehinggakan menimbulkan salah faham kepada pihak lain. Ada juga sesetengah perkara ditokok tambah atau di salah tafsirkan sehingga menimbulkan ketidaksenangan di pihak lain.

Sebolehnya, selidik dahulu segala apa maklumat yang kita terima dan jangan mudah percaya dan ambil ia secara terus. Sebaiknya, dapatkan kesahihan maklumat tersebut untuk mengelakkan salah faham dan ketidaksenangan pihak lain. Elakkan menyebar sebarang gambar atau penyataan sebelum diselidik. Bukan apa, bimbang ianya merupakan fitnah dan perkara yang tidak benar.

Pendek kata, hormati admin dan ahli kumpulan. Ingat kembali tujuan kita sertai kumpulan tersebut. Jangan disebabkan sikap fanatik dan mudah melenting kita itu menyebabkan kita hilang kawan dan orang yang rapat dengan kita. Berkempenlah mengikut saluran yang telah ditetapkan. Kalau admin kumpulan tersebut bersetuju untuk membuka peluang berkempen, gunakanlah dengan bijak dan sebaiknya. 

Semoga tempoh berkempen dan pilihanraya yang tinggal beberapa hari ini berlaku dengan aman damai tanpa sebarang perkara yang tidak diingini. Selamat mengundi semua!


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Friday, May 04, 2018

Pendaftaran Persekolahan Tahun 1 Sesi 2019 Tamat

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh


Alhamdulillah, Isnin semalam, 30hb April 2018 merupakan hari terakhir pendaftaran persekolahan Tahun 1 sesi 2019. Pada tahun lepas, 2017; MPA telah mendaftarkan Amir sekolah tetapi pada tahun ini, rupanya sekolah tersebut agak jauh daripada rumah MPA. Jadi, MPA perlu mendaftarkan Amir di sekolah berhampiran dengan rumah MPA.

Pada mulanya MPA ingat ianya sekadar update maklumat berkaitan di laman sesawang Kementerian Pendidikan Malaysia. Rupanya kita mesti melalui pendaftaran yang sama sepertimana yang terdahulu. Terdapat 2 borang yang perlu dihantar bersama-sama beberapa dokumen sokongan yang diminta dan juga sampul surat berserta stem 80 sen. Jangan lupa pula untuk membatalkan nama anak di sekolah terdahulu. 

Berpusing juga MPA bersama Ain hendak selesaikan urusan persekolahan Amir untuk tahun depan. Daripada Ain comel dan kemas, akhirnya jadi tidak keruan. Hihi. Maafkan mama ya Ain.

Alang-alang keluar untuk selesaikan persekolahan Amir, MPA daftarkan juga Amir untuk sekolah agama. Jadi untuk tahun hadapan, Amir akan bersekolah agama di sebelah pagi dan bersekolah kebangsaan di sebelah petang. Jadual yang agak padat buat Amir tahun depan. 

Kalau ikutkan hati MPA, rasa kasihan pula nak sekolahkan Amir untuk kedua-dua sesi tersebut tapi bila fikirkan tentang masa depan Amir sendiri, terpaksalah berpenat sedikit sebab ilmu dunia dan akhirat kedua-duanya sangat perlu. Cuma MPA berharap segalanya akan dipermudahkan buat Amir sebab semestinya, di pengakhiran setiap hari, Amir dan anak-anak yang sama sepertinya akan kepenatan sangat dan tidak sabar menunggu hari cuti.

Bersabarlah wahai anak-anak sekalian. Semoga ilmu yang diperoleh dimanfaat sebaiknya dan digunakan ke arah yang diredhai oleh Allah Taala. Buat ibubapa termasuklah MPA sendiri pun perlu banyak bersabar dan bertabah menghadapi ragam anak sewaktu menguruskan mereka seharian. Insya Allah, aamiin.


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, May 03, 2018

Istimewa May 2018

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh


Alhamdulillah, kita masih dipertemukan di bulan May 2018. Walaupun sudah 3 hari bulan May berlalu, tapi rasanya belum terlambat lagi MPA nak ucapkan Selamat Datang May 2018. Seperti bulan-bulan yang lain, bulan May tahun ini berbeza daripada bulan lain sebab banyak peristiwa dan hari istimewa di bulan May 2018 tahun ini.

Antaranya sudah semestinya setiap tahun, kita akan menyambut Hari Pekerja pada 1hb May.

Kredit kepada Grup Whatsapp

Hari pekerja di sambut bagi menghargai para pekerja dengan memberikan cuti satu hari untuk semua pekerja, tidak kira dalam sektor apa sekalipun. Walaubagaimanapun, untuk surirumah seperti MPA, kerja tetap perlu diteruskan. Kalau tidak, ada yang terpaksa berpuasa pula pada hari ini. Hihi

Selain itu, Malaysia, negara tercinta kita ini akan mengadakan hari pengundian pada tanggal 9hb May 2018 dan undian pos pada 5hb May 2018 untuk pihak berkuasa tempatan seperti polis dan tentera.

Kredit kepada : BHOnline

Hari penentuan bagi negara dalam menentukan pemerintah negara kita. Semua diseru untuk menunaikan hak masing-masing dengan keluar mengundi dalam masa yang telah ditetapkan. Kepada mereka yang telah mendaftar sebagai pengundi, boleh membuat semakan daftar pengundi di laman sesawang Suruhanjaya Pilihanraya (https://pengundi.spr.gov.my/). Kain rentang dan sepanduk sudah mula kelihatan di mana-mana. Insya Allah, MPA akan mengundi pada hari Rabu, 9hb May nanti.

Tanggal 13hb May 2018 pula merupakan Hari Ibu. 

Kredit kepada Google

Tidak MPA nafikan, sepatutnya hari-hari merupakan hari ibu. Tapi mungkin 13hb May itu nanti kita adalah extra special untuk para ibu kita, termasuklah isteri kita. Bukan apa, sebagai penghargaan kita di atas susah payah dan pengorbanan mereka sebab walaupun MPA kata sepatutnya hari-hai adalah hari ibu, untuk menjadikan hari-hari itu istimewa agak susah jugak bukan? Lebih-lebih lagi bagi mereka yang cepat jemu macam MPA ini, kalau hari-hari dengan rutin sama sahaja, perkara yang sama sahaja, bosan juga. 

Mungkin hari ibu nanti kita belikan bunga dan kek ataupun jika lebih berkemampuan, menghadiahkan sesuatu yang istimewa buat ibu dan isteri seperti minyak wangi kegemaran, beg kegemaran ataupun membawa ibu mahupun isteri ke tempat makan istimewa. Belum apa-apa lagi, hati MPA pula yang sudah berbunga-bunga. Hihi

Jangan dilupakan, tanggal 16hb May 2018 pula merupakan Hari Guru.

Kredit kepada Google

Selalunya pada hari guru, guru-guru yang paling seronok dan meriah sebab menerima hadiah yang banyak, terutamanya guru yang menjadi kegemaran anak murid. Tidak mustahil penuh kereta dengan hadiah dibuatnya. Sewaktu MPA kecil dulu, salah satu cita-cita MPA ingin menjadi seorang guru sebab ingin menerima hadiah yang banyak. Hihi

Mungkin ianya cuma angan-angan MPA sahaja sebab ianya tidak menjadi kenyataan. Cabaran guru memang banyak, terutama di zaman maklumat dihujung jari sekarang ini. Jika dahulu, guru memang tidak pernah dipertikaikan dan dipersoalkan. Tetapi pada zaman sekarang, guru perlu bersedia lebih sebab anak murid sekarang ada yang lebih bijak daripada guru sehingga mempertikaikan guru yang mengajar. Semoga guru-guru di Malaysia sabar, cekal, tabah dan kuat dalam menghadapi anak murid yang serba mencabar sekarang.

Bagi setiap umat Islam di seluruh dunia, tanggal 17hb May 2018 adalah hari yang dinanti-nantikan, iaitu permulaan bulan Ramadhan, bulan yang diwajibkan berpuasa selama sebulan bagi setiap umat Islam yang telah memenuhi syarat-syarat wajib puasa.

Kredit kepada Google

Bulan Ramadhan merupakan bulan barakah, di mana di dalamnya ada satu malam yang istimewa yang lebih baik daripada seribu malam iaitu Malam Lailatul Qadar. Malam yang sentiasa menjadi impian dan buruan bagi mereka yang mengejar cinta dan kasih sayang Allah Taala. Amalan baik di bulan Ramadhan ini akan dilipatkali gandakan pahalanya dan ramai yang berebut-rebut membuat amal kebajikan di bulan ini.

Tanggal 29hb May 2018 pula merupakan Hari Wesak.

Kredit kepada Google

Hari Wesak disambut oleh orang beragama Buddha. Kebiasaannya sambutan Hari Wesak terutamanya di Kuala Lumpur disambut dengan perarakan kereta berhias sambil dikelilingi oleh penganut Buddha membawa bunga dan lilin. Selain itu, penganut Buddha juga akan mengunjungi kuil-kuil mereka untuk melakukan upacara yang telah ditetapkan.

Nampaknya bulan May 2018 ini agak istimewa kerana terdapat banyak perkara dan hari istimewa di dalamnya. Diharapkan bulan May 2018 ini berlangsung dalam keadaan aman dan harmoni tanpa berlaku sebarang perkara yang tidak diingini. Peace no war. 


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Friday, April 20, 2018

10 TIPS HEBAT UNTUK SEMUA!

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh


10 TIPS HEBAT UNTUK SEMUA!

1. Solat bukanlah "tayar ganti' yang anda tarik keluar ketika dilanda masalah, tapi ia adalah 'stereng' yang menunjukkan jalan benar.

2. Maka, kenapa cermin depan kereta begitu besar dan cermin pandang belakang begitu kecil?
Ini kerana masa lalu kita tidak begitu penting seperti masa hadapan kita. Maka, pandanglah ke hadapan dan majulah.

3. Persahabatan ibarat sebuah buku. Ia mengambil masa yang sedikit untuk dibakar, tapi bertahun-tahun untuk ditulis.

4. Semua perkara dalam kehidupan ini hanyalah sementara. Jika ia berjalan dgn baik, nikmatilah, ia takkan kekal lama. Jika ia berjalan dgn teruk, jangan sedih, ia juga takkan kekal lama.

5. Kawan-kawan lama adalah emas. Kawan-kawan baru adalah berlian. Jika anda mendapat sebutir berlian, jangan lupa emas tersebut kerana untuk memegang sebutir berlian, anda sentiasa memerlukan tapak emas.

6. Acapkali, ketika kita hilang harapan dan berfikir inilah pengakhirannya, ia hanyalah liku, bukannya penamat!

7. Apabila Allah swt menyelesaikan masalah2 anda, anda percaya memiliki kemampuan. Apabila Allah swt tidak menyelesaikan masalah2 anda, DIA percaya akan kemampuanmu.

8. Seorang yang buta bertanya kepada seorang lelaki bijaksana "bolehkah ada sesuatu yang lebih teruk berbanding kehilangan penglihatan? " Dia menjawab, "ya, kehilangan visi anda! "

9. Ketika anda mendoakan orang lain, Allah swt mendengar kepada anda dan merahmati mereka; kadang kala apabila anda selamat dan bahagia, ingatlah bahawa seseorang telah mendoakan anda.

10. Rasa bimbang tidak menghilangkan masalah hari esok, ia menghilangkan kedamaian hari ini.

Ahlan Wa Sahlan ya Syaaban...

اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ رَجَبَ وَشَـعْبَانَ وَبَلِّـغْنَا رَمَضَانَ

Ya ALLAH ! Berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan.


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png 

Checklist Amalan Hari Jumaat

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Salam JUMAAT

CHECKLIST AMALAN HARI JUMAAT

:cherry_blossom: Memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah;
اللهم صَلٌِ عَلٰى سَيِّدنَِا مَُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَنُبِيِّكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ
وَعَلٰى آلِهِ وصَحْبِهِ وسَلّم

:cherry_blossom: Membaca Surah Al-Kahfi

:cherry_blossom: Mandi sunat hari jumaat bagi mereka yang akan menunaikan solat Jumaat

:cherry_blossom: Memperbanyakkan berdoa di sepanjang hari Jumaat

:cherry_blossom: Memperbanyakkan membaca Al-Quran

:cherry_blossom: Memperbanyakkan amalan bersedekah khususnya sebelum solat

:cherry_blossom: Memperbanyakkan amalan sunat

:cherry_blossom: Memotong kuku kaki dan tangan

:cherry_blossom: Memperbanyakkan zikrullah khususnya istighfar

:cherry_blossom: Memakai pakaian sunnah, iaitu berpakaian putih

:cherry_blossom: Memakai wangi-wangian

:cherry_blossom: Hadir awal ke masjid

Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari dimana berlakunya hari kiamat

اللًهُمَّ صَلِ وسَلِّمْ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمُّدٍ وعُلٰى آلِهِ وَصَحْبِهِ فِي كُلِّ لَمْحَةٍ ونَفَسٍ بِعَدَدِ كُلِّ مَعْلُومِ الله

Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, April 17, 2018

Kiosk MyEG sangat cepat dan mudah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Baru-baru ini MPA perlu baharui insurans dan roadtax kereta MPA. Puas juga MPA telefon beberapa syarikat insurans tapi MPA hanya mendengar suara komputer. Agak lama juga barulah dapat bercakap dengan manusia. Kalau dulu, MPA baharui insurans sekali dengan roadtax kereta. Tapi sekarang syarikat insurans yang MPA hubungi cuma tawarkan baharui insurans sahaja, untuk roadtax MPA perlu baharui samada di laman web MyEG, Pejabat Pos ataupun Pejabat JPJ yang berdekatan. Aduhai, lebih baik MPA baharui insurans dan roadtax kereta terus di Pejabat Pos, betul tak? Huhu

Foto kredit : Google

Alhamdulillah, nasib baik ada satu hari itu MPA jalan-jalan di pasaraya berdekatan dengan tempat tinggal MPA ini dan perasan ada kiosk MyEG. Terpandang ada tulis boleh baharui insurans dan roadtax. MPA ingat nak mencuba di Kiosk MyEG pula kali ini.

Terus terang MPA puas hati dan seronok berurusan di Kiosk MyEG ni sebab Kiosk MyEG sangat cepat dan mudah serta roadtax kita akan dapat pada masa tu juga. Mungkin sebab MPA berurusan pada waktu bekerja, itu yang kurang orang dan urusannya cepat. Tapi sebenarnya Kiosk MyEG ni juga beroperasi pada hari Sabtu, Ahad dan Cuti Umum juga. Harapnya bukan hanya di Kiosk MyEG yang berhampiran tempat tinggal MPA ini sahaja yang beroperasi di luar hari bekerja.

Bagi mereka yang terlupa tarikh akhir roadtax terlalu dekat, ditambah dengan kesibukan rutin seharian, sememangnya MPA cadangkan kunjungi Kiosk MyEG berhampiran anda. Urusan amat menyenangkan dan memudahkan sebab semuanya akan selesai pada masa yang singkat sebab MPA yang pada masa baharui tu bawa Amir yang berumur 6 tahun dan Ain yang berumur 3 tahun rasa selesa dan cepat. 

Almaklum, umur anak-anak lingkungan 2 hingga 6 tahun sedang sibuk meneroka dunia sekeliling, tambahan pula Kiosk MyEG tersebut ada di pasaraya, risau juga kalau-kalau MPA terlepas pandang pada Amir dan Ain. Macam-macam kes daripada berita yang MPA tengok, ibubapa mana yang tak risau.

Sebenarnya bukan hanya boleh baharui insurans dan roadtax kenderaan sahaja di Kiosk MyEG ini, kita juga boleh melakukan pertukaran nama pemilik kenderaan, pembayaran saman kenderaan, personal accident (PA), Contractor All Risk (CAR), insurans kebakaran, dan pelbagai perkhidmatan lagi. Saranan MPA, cubalah Kiosk MyEG. Semoga ianya memudahkan dan menyenangkan pada anda juga.


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, April 03, 2018

2nd April is World Autism Awareness Day

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Semalam masa MPA sedang dengar radio, terdengar yang semalam, 2nd April is World Autism Awareness Day (Hari Kesedaran Autism Dunia). Apa itu Autism? Rasanya ramai yang sudah tahu apa itu Autism. Tapi MPA nak cerita jugalah serba sedikit bagi mereka yang belum tahu.
Apa itu Autism?
Autism ialah penyakit gangguan perkembangan otak yang kekal dan berterusan. Ianya juga dikategorikan sebagai penyakit psikiatri. Kanak-kanak yang menghadapi Autism akan menghadapi masalah daripada segi sosial, komunikasi verbal atau non-verbal dan juga masalah tingkahlaku. Perubahan aspek ini boleh dilihat seawal 2 hingga 3 tahun. Untuk pengetahuan semua, penyakit Autism tidak sama dengan penyakit Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD), namun ada sesetengah kanak-kanak menghadapi kedua-dua penyakit ini. Penyakit Autism boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tanpa mengira agama, bangsa dan kedudukan sosial.
Tanda-tanda dan ciri Autism
  • Kemahiran sosial – interaksi sosial / pemahaman
  • Hubungan sosial sangat terhad: Tidak boleh berkawan atau tidak bermain dengan orang lain
  • Tiada hubungan mata atau terhad
  • Tidak melihat objek atau peristiwa yang dilihat ibu bapa atau ditunjuk kepada mereka
  • Tidak menunjuk kepada objek atau peristiwa kepada ibu bapa untuk melihat mereka
  • Tidak suka dibelai atau dipeluk dan tidak mahu diperlakukan sedemikian
  • Kesukaran dengan memahami isyarat sosial
  • Ketawa atau senyum tidak sesuai dengan keadaan
  • Tidak menunjukkan minat
  • Hanya menyertai kumpulan bila dibantu atau didesak
  • Melibatkan semua mod komunikasi : pertuturan dan bahasa , intonasi , gerak isyarat , ekspresi wajah  dan bahasa badan. Iaitu melibatkan  kedua-dua bahasa reseptif dan ekspresif
  • Perbualan satu pihak
  • Mengulang percakapan mengenai perkara yang sama
  • Tiada main olok-olok
  • Tingkah laku – terhad, aktiviti yang berulangan
  • Tidak suka perubahan
  • Mengulangi sesuatu  perbuatan
  • Mengibas-gibaskan tangan
  • Suka memutar objek
Penyakit Autism tidak boleh sembuh tetapi boleh dirawat dengan cara :
  • Terapi Carakerja : mengajar kemahiran seperti cara berpakaian, makan, mandi dan yang berkaitan dengan komuniti untuk membantu individu hidup berdikari.
  • Terapi Integrasi Deria : membantu kanak-kanak yang terganggu oleh bunyi-bunyi dan tidak suka disentuh dengan pendedahan dengan maklumat deria seperti pemandangan, bunyi dan bau.
  • Terapi Pertuturan : membantu meningkatkan kemahiran komunikasi individu disebabkan ada sesetengah individu dapat mempelajari komunikasi secara lisan manakala ada sesetengah lagi menggunakan gerak isyarat atau papan tanda.
Ibu bapa yang memiliki anak Autism memiliki tahap kesabaran, kecekalan dan ketabahan yang tinggi sebab bukan mudah untuk menjaga anak Autism ni. Ibu bapa ini tidak patut berasa malu dengan anak Autism mereka kerana anak adalah anugerah Allah dan ramai yang menginginkan anak, tidak mempunyai anak. Tambahan pula, mana tahu mereka adalah ladang pahala kita semasa di akhirat kelak. Anak Autism adalah anak yang istimewa. Dengan didikan yang betul, mereka juga boleh berjaya seperti kanak-kanak normal yang lain. Terdapat beberapa individu yang menghidap Autism tetapi berjaya, seperti :

  • Albert Einstein, saintis fizik teori
  • Temple Grandin, seorang doktor haiwan dan juga profesor di Colorado State University
  • Axel Brauns, penulis dan penerbit filem kelahiran Hamburg, Jerman
  • Jason McElwain, pemain sukan bola keranjang
  • Satoshi Tajiri, pencipta watak 'Pokemon'
Masyarakat juga seharusnya menyokong dan memahami anak-anak Autism walaupun tidak memiliki anak Autism agar ibu bapa yang memiliki anak Autism tidak merasa terbeban dan malu dengan anak mereka. Kerjasama daripada masyarakat juga dapat membantu ibu bapa menangani anak Autism dengan lebih baik dan dapat membantu perkembangan anak Autism itu sendiri.


Rujukan :

Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Monday, April 02, 2018

It's already April

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Alhamdulillah. Sudah masuk bulan April. Untuk bulan April ini, ada beberapa majlis ataupun acara besar berlaku. Antaranya bermula hari ini, 1 April 2018 sehingga 6 April 2018, bermulanya Majlis Tilawah Al-Quran dan Hafazan Peringkat Kebangsaan bertempat di Kompleks Islam Putrajaya. Majlis yang memang diadakan setiap tahun ini menampilkan 28 qari dan qariah daripada seluruh negara.
Foto Kredit : Fb Page Majlis Tilawah Al-Quran Malaysia
Selalunya bila bermulanya tilawah al-Quran ni bermaksud bulan Ramadhan sudah dekat dengan kita. Bagi yang belum ganti puasa, masih sempat lagi untuk mengganti. MPA ada beberapa hari saja lagi untuk menggantikan puasa tahun lepas. Kepada yang dah selesai menggantikan puasa, bagus juga untuk mula berlatih puasa di bulan Rejab ni. Sebagai persediaan untuk puasa penuh bulan Ramadhan nanti.
Bulan April ini juga merupakan bulan kesedaran autisma.
Foto kredit : Google

Kepada ibubapa yang memiliki anak autisme, MPA kagum sebab tak semua orang diuji dengan anak autisma. MPA percaya ibubapa yang memiliki anak autisme memiliki tahap kesabaran yang tinggi dan merupakan ibubapa yang bijak sebab untuk menghadapi anak autisme ini perlu kreatif dengan kehendak mereka. MPA tidak memiliki anak autisme tapi MPA sering juga membaca tentang anak istimewa ini. 
Bulan April juga merupakan bulan kesedaran Cesarean.

Foto kredit : Google

Apa itu Cesarean? Cesarean itu ialah salah satu pembedahan di mana pakar obstetrik atau pakar perbidanan membuat potongan pada perut dan rahim (uterus) supaya bayi dapat dilahirkan. Rasanya para ibu yang pernah bersalin, tahu tentang pembedahan Cesarean. MPA akui MPA telah mengalami pembedahan Cesarean sebanyak 2 kali dan kedua-duanya adalah kes kecemasan. Ada yang diberi rezeki bersalin normal dan ada ditakdirkan untuk menghadapi pembedahan Cesarean ini. Jangan tak percaya kebanyakan yang telah menghadapi pembedahan Cesarean ini takut nak tengok tempat pembedahan itu walaupun semestinya ianya di perut sendiri. MPA makan masa juga untuk tengok sebab fikirkan ngeri melihatnya. Fuh!

April telah menjelang. Jom hadapi segala yang akan terjadi di bulan April ini. Semoga kita semua sabar, tabah dan kuat menghadapi perkara-perkara yang akan mendatang ini. Insya Allah, aamiin.
Lot's of love,


Wednesday, March 28, 2018

Birthday Giveaway by Mrs Pip

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh



Jom support Mrs Pip. Sempat sangat lagi ni. ;)

Nak join, klik banner atas atau SINI ek. 

HAPPY BELATED BIRTHDAY & HAPPY BELATED BLOGVERSARY MRS PIP!


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

SEGMEN BLOGLIST 2018 SHUHAIDASAAD

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Alhamdulillah, setelah hampir hujung bulan, baru MPA sempat nak tengok blog tersayang ni. Dah lama rasanya MPA tak join apa-apa GA ni kan. Jadi, kesempatan yang ada ni, MPA nak join beberapa GA yang MPA terjumpa. Antaranya :

https://shuhaidasaad.blogspot.my/2018/03/segmen-bloglist-2018-shuhaidasaad.html#comment-form

Jom meriahkan SEGMEN BLOGLIST 2018 SHUHAIDASAAD. Boleh klik banner atas ni ataupun SINI ya. 


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, March 06, 2018

Pendaftaran Tahun 1 Sesi 2019 / 2020 telah dibuka

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Kepada ibubapa yang mempunyai anak yang akan masuk ke tahun 1 untuk sesi tahun 2019 dan 2020, jangan lupa untuk mendaftarkan mereka sebab pendaftaran tahun 1 sesi 2019 dan 2020 ni hanya dibuka daripada 1 Mac 2018 hingga 30 April 2018 je tau. Jadi, jangan lepaskan peluang yang tengah terbuka ni.
Pendaftaran Tahun 1 Sesi 2019/2020 | Mama Papa Amir
Ni dia muka depan website Pendaftaran Tahun 1

Insya Allah, putera MPA, Amir Syukur akan masuk ke tahun 1 tahun depan, 2019. Alhamdulillah, MPA dah daftarkan Amir tahun lepas lagi sebab MPA ingatkan ianya takkan dibuka lagi tahun ni. Rupanya dibuka lagi tahun ni. Maksudnya untuk kemasukan Tahun 1 untuk tahun 2019 dibuka pada tahun lepas, 2017 dan pada tahun ini, 2018. Begitu juga untuk kemasukan Tahun 1 untuk tahun 2020, akan dibuka pada tahun ini, 2018 dan juga tahun depan, 2019.
Walaubagaimanapun, jangan ambil kesempatan untuk mendaftar pada saat-saat akhir. Bukan apa, takut terlupa pulak nanti. Kan sendiri juga yang susah. 

Perkara yang penting masa mengisi adalah rekod imunisasi anak sebab semasa kita mengisi borang online tersebut, ia akan minta menyatakan rekod imunisasi anak. Bila dah selesai semuanya, kita perlu mencetak borang online yang telah diisi dan hantar ke sekolah yang kita daftarkan anak kita beserta salinan surat beranak anak, salinan kad pengenalan ibubapa, salinan rekod imunisasi anak, salinan bil air atau bil elektrik rumah dan juga salinan sijil nikah ibubapa.

Kalau tak silap MPA, dalam bulan Ogos macamtu, surat daripada sekolah akan diterima ibubapa untuk sesi taklimat dan penerangan kepada ibubapa.

Aish, walaupun baru awal tahun, MPA rasa berdebar pulak bila fikirkan yang Amir akan bersekolah tahun 1 tahun depan. Berdebar memikirkan macamana sesi pembelajaran dia, macamana dia sewaktu masa rehat sekolah, makan ke tidak, dan macam-macamlah. Doakan yang baik-baik dan berserah segalanya kepada Allah sajalah. Mudah-mudahan urusan Amir dan rakan-rakan seusia dengannya dipermudahkan dan diberkati Allah s.w.t, insya Allah.
Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, March 01, 2018

Goodbye February and Hello March

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


Alhamdulillah. Dah masuk ke bulan Mac 2018. Bulan baru, semangat baru, dan mungkin ada yang fokus baru. 

MPA sendiri perlu lebih fokus dan terancang bulan ni. Untuk 2 bulan lepas, MPA sekeluarga diuji dengan ujian kesihatan. Bergilir-gilir kami tidak sihat. Ke klinik pun 4-5 kali dan 2-3 klinik jugakla kami pergi.

Mudah-mudahan bulan ni dan seterusnya kami sihat sejahtera. Mungkin sebab kami penat, berpindah ke rumah baru. Bermain dengan habuk dan kotoran tak perlu cakaplah. Huhu

Doakan MPA sekeluarga sihat sejahtera ek. MPA pun turut mendoakan sahabat semua diberi kesembuhan daripada pelbagai penyakit serta diberikan kemudahan melalui ujian yang dihadapi. Insya Allah. 

Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Friday, February 23, 2018

Happy birthday and happy anniversary

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah. Semalam genap putera MPA, Amir Syukur berumur 6 tahun. Aish, kejap je ek dah 6 tahun. Rasa macam cepat sangat Amir dah besar. Nanti tup-tup, tau-tau Amir dah habis sekolah. Cepatnya masa berlalu.

Sementara Amir masih bersekolah tabika lagi, sambutan kecil-kecilan telah dilakukan di sekolah tabika Amir semalam. Seronok kawan-kawan Amir dapat tengok orang tiup kek, dapat makan kek dan juga dapat goodie bag. Kek dan goodie bag semua MPA sediakan. Cikgu dan pembantu cikgu yang kami panggil Umie, hanya sediakan sambutan pada masa yang mereka tetapkan sendiri. Alhamdulillah, terima kasih banyak-banyak Cikgu Yati dan Umie sebab buat sambutan kecil-kecilan hari lahir Amir. 
Semalam juga merupakan Anniversary blog Mama Papa Amir n Ain ni. Anniversary yang ke 5 tahun. Pada mulanya blog ini dicipta untuk perihal Mama, Papa dan Amir. Alhamdulillah, rezeki Allah, ada pula Ain 3 tahun lepas. Jadi, MPA pun letaklah juga nama Ain di hujung. Nasib baik nama Ain bermula dengan huruf A. Hihi
Kalau ada yang dah ikuti daripada mula, blog MPA ni memang banyak ups and down, banyak turun naiknya. Dalam 3 tahun lepas merupakan tempoh merundum blog ini sebab masalah kesihatan MPA sendiri dan anak perempuan MPA, Ain Humaira. Masa tu mood dah memang ke laut dalam, dan juga kekangan masa yang menyebabkan MPA memang tak sempat nak jenguk blog ni selalu. Ralat memang ralat tapi ada keperluan yang perlu MPA dahulukan terlebih dahulu.
Insya Allah, untuk tahun ni, MPA bercadang nak keep up to date blog ni. Sayang woo dengan blog ni. Walau tak sepopular mana pun blog ni, sentimental value tetap ada pada diri MPA. Rasanya macam nak pakaikan baju baru blog ni. Kena buat kira-kira macam ni. Almaklum, MPA tak kerja lagi sekarang, jadi surirumah sepenuh masa. Jadi, lebih baik MPA 'jahit' sendiri baju blog ni. Insya Allah, nak catch up balik coding-coding yang agak lama tinggalkan ni.
Kalau ada antara sahabat yang ada buat tutorial edit design blog atau tau mana-mana blog yang ada buat tutorial edit design blog, kongsikan dengan MPA boleh? Boleh MPA godek-godek coding sendiri. Doakan MPA berjaya ya 'jahitkan' baju blog ni. Dah kena tukar pun rasanya baju blog ini supaya lebih matang dan segar. Cewah. Hihi
Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, February 20, 2018

Cara jimat masa lipat kain baju gaya MPA

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


Untuk membasuh baju sekarang ni, memang mudah. Cuma tekan saja. Paling lama 50 minit, siap baju dibasuh separa kering lagi. Itu untuk mesin basuh automatik la. Kalau separa automatik, masih mudah lagi cuma lecehnya nak kena tunggu dan alert. Kalau tidak, berjam la jawabnya baru siap basuh baju. Betul kan? Hihi. MPA sendiri kerap rasa sebab mesin basuh baju MPA versi separa automatik. Huhu

Bila baju dah siap dibasuh dan dah pun dikeringkan, sampailah part yang rasanya ramai yang kurang gemar, iaitu melipat baju. MPA pun agak 'bercinta' juga bab nak melipat baju ni. Hihi. Tapi MPA ada cara MPA sendiri nak melipat baju cara jimat masa. Macamni :

cara jimat masa lipat kain gaya mpa

  • Sidaikan baju - baju seperti t-shirt, baju sekolah anak, jubah selalunya MPA tak lipat, MPA sidaikan terus pada tempatnya sebab kalau terus disidai, kurang sikit kedutan dan kalau baju yang perlu digosok seperti baju uniform, taklah teruk sangat nak menggosoknya kan? Cuma perlukan tempat penyidai dan penyidai baju yang sesuai dan mencukupi.
  • Melipat dalam keadaan tenang dan sunyi - macam nak cari idea pulak. Hihi. Bila ada anak-anak kecil macam MPA ni, mereka memang rajin sangat menolong. Kadang tu baju dah siap berlipat terutamanya baju dorang sendiri, boleh pula dorang ambil dan nak lipat sendiri, kononnya. Jadi aktiviti melipat bertambah 2-3 kali. Bila anak-anak MPA tengah tidur tengahari, time tu la MPA kena macam lipas kudung settle semua sekali sebab dorang tidur kejap je. Bila dah settle, dorang pun dah bangun, fuh, lega sangat-sangat. Hihi
  • Tutup TV dan abaikan telefon seketika - kalau nak cepat melipat baju, MPA akan pasang radio atau duduk sunyi sorang-sorang. Kalau TV terpasang, alamatnya mata kat TV lagi lama la jawabnya dan lagi lama la proses melipat kain. Kalau panggilan telefon yang penting, baru MPA akan jawab pada masa tu MPA sedang melipat kain. Hihi. Jangan marah ya!
  • Gotong-royong - nak jimat masa, apa lagi, pakat ajak suami gotong-royong. Hihi. Jimat masa dan cepat. Kalau ajak anak gotong-royong pun bagus juga, pendedahan pada mereka, tapi confirm memang tak jimat masa la jawabnya. Nak ajak gotong-royong kena tengok juga pada mood suami kita. Kalau tengah penat baru balik kerja dan ajak gotong-royong lipat kain baju, ada dapat jelingan tajam pulak nanti. Hujung minggu boleh la kot kan. Sekali sekala. Hihi
Itu antara gaya MPA melipat kain yang bagi MPA menjimatkan masa MPA. Kalau sahabat ada idea lain, atau nak tambah, dipersilakan sangat-sangat. Mana tau, MPA bole aplikasikan sewaktu MPA nak melipat kain sekejap nanti ke kan. 

Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Wednesday, February 07, 2018

Makanan sebagai terapi

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Ada masa kita menghadapi tekanan daripada sekeliling, baik daripada rakan sekelas, rakan sekerja, bebanan kerja dan pelbagai lagi. Bila dah tertekan tu, mesti kita cari penyelesaian untuk redakan tekanan yang dihadapi tu kan?

Ada macam-macam terapi yang boleh dilakukan dan terapi makanan yang paling popular sebab ianya mudah dan cepat untuk pulihkan emosi kita.

Antara makanan yang dicadangkan ialah :
  • Daging dan ikan - Daging merah kaya dengan protein yang bantu tingkatkan tahap dopamin dan norepinefrin yang membuat kita rasa lebih baik. Ikan laut dalam pula kaya dengan asid lemak omega-3 yang baik untuk atasi kemurungan.
  • Kekacang - Kekacang seperti kacang badam, gajus, kacang hazel mahupun kacang tanah memgandungi Vitamin B yang tinggi, terkenal untuk meningkatkan mood dan juga baik untuk kesihatan. Ianya senang dapat samada dalam bentuk mentah untuk kita campurkan dengan oat, smoothie ataupun buah-buahan, dan juga yang sudah siap dipek.
  • Strawberi - Rasa masam manis strawberi sebenarnya kaya dengan Vitamin C dan juga flavonoid, iaitu salah satu agen antioksidan. Selain ianya membantu menjaga tubuh badan agar kekal sihat, ianya juga membantu menenangkan saraf.
  • Pisang - Kandungan triptofan yang ada dalam pisang mencetuskan hormon serotonin yang baik untuk meningkatkan mood kita. Ambil pisang setiap pagi juga dapat membantu sistem penghadaman dan juga membekal tenaga untuk sepanjang hari.
  • Aiskrim - Siapa yang tak dapat tolak aiskrim? Sedang kita dalam keadaan 'panas', tidak dinafikan aiskrim dapat bantu menyejukkan mood kita. Cubalah!
Tidak dinafikan, lain orang lain cara terapi meredakan jiwa dan hati yang sedang 'panas'. Walau apa jua terapi, biarlah ianya baik untuk kesihatan kita dan tidak mendatangkan mudarat.😉

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, January 16, 2018

Rahsia kulit wajah berseri-seri

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulilah, sudah 2 minggu kita di tahun 2018. Mesti banyak azam, mahupun angan-angan yang ingin dicapai tahun ini. Antaranya ingin memiliki kulit wajah yang cantik dan berseri-seri. Betul kan?

MPA pun tidak terkecuali. Nak juga kulit wajah berseri-seri. Semestinya untuk suami MPA. Hihi.


Di sini MPA ingin kongsikan antara rahsia ingin memiliki wajah berseri-seri :
  • Pembersih muka - Pilih pembersih muka yang sesuai dengan kulit muka kita. Periksa terlebih dahulu adakah kulit muka kita jenis normal ataupun berminyak. Pembersih muka berperanan membuang sisa solekan dan kotoran yang ada di wajah kita. 
  • Rangkaian penjagaan kulit muka - Rangkaian penjagaan kulit muka seperti toner, pelembab, serum dan sebagainya banyak membantu membuatkan kulit wajah kelihatan berseri-seri. Jangan hanya bergantung kepada pembersih wajah semata-mata kerana kulit wajah juga perlu dilindungi dan disegarkan.
  • Atasi jerawat - Jerawat terjadi disebabkan pengeluaran sebum berlebihan sehingga liang roma tersumbat dan pembiakan bakteria jerawat yang menyebabkan keradangan kulit. Atasinya dengan kerap membersihkan muka terutamanya apabila melakukan aktiviti lasak dan bersukan.
  • Jaga pemakanan - Percaya atau tidak, pemakanan mempengaruhi kulit wajah kita agar berseri-seri. Kekerapan minum air kosong dapat membantu melahirkan kulit wajah berseri-seri. Selain itu, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan yang berkhasiat turut menyumbang ke arah kulit wajah berseri-seri.
Selain itu, terdapat beberapa makanan yang perlu dikurangkan agar keinginan kita untuk memperoleh kulit wajah berseri-seri tidak hanya angan-angan Mat Jenin. Antara makanan yang perlu dielakkan ialah :
  • Gula - Awasi pengambilan gula kerana percaya atau tidak, gula mampu menyebabkan pertumbuhan jerawat di kulit wajah. Buktinya, jika kita sedang ditumbuhi jerawat, jerawat sukar untuk susut jika ambil gula secara berlebihan.
  • Makanan diproses - Makanan diproses kebanyakkannya makanan segera seperti burger, biskut, makanan dan minuman ringan. Makanan diproses kebiasaanya mengandungi bahan pengawet dan perasa yang tinggi. Bahan perasa dikatakan berperanan merangsang penghasilan minyak, sekaligus menyebabkan pori lebih mudah tersumbat. Seterusnya keadaan ini menyebabkan kulit kelihatan kusam dan tidak berseri-seri.
  • Kafein - Kafein diakui mampu mencetuskan sensasi bertenaga kepads individu. Namun, pengambilan kafein secara berlebihan dikatakan penyebab merosotnya keanjalan kulit. Untuk mengurangkan kesan negatif tersebut, minumlah air kosong dengan banyak.
  • Makanana laut - Seperti yang diketahui, makanan laut yang dimakan berlebihan tidak baik untuk kesihatan. Makanan laut yang tinggi iodin boleh menyebabkan pori mudah tersumbat, sekali gus kulit wajah mudah ditumbuhi jerawat. Walaubagaimanapun, ada sebahagian makanan laut dikatakan mengandungi Omega-3 yang tinggi yang baik untuk kesihatan kulit.
Penjagaan kulit wajah yang baik disamping pengambilan makanan yang berkhasiat, bukan hanya menghasilkan kulit wajah yang berseri, malah memberikan kesihatan badan yang baik dan juga meningkatkan keyakinan diri. 

Selain itu, bagi yang beragama Islam, pengambilan wudhuk dan solat 5 kali sehari atau lebih juga turut menyumbang penghasilan kulit wajah berseri-seri. Cubalah! 

(Sumber : Harian Metro, 4 Oktober 2017)

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab