AFB Feed

Tuesday, January 16, 2018

Rahsia kulit wajah berseri-seri

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulilah, sudah 2 minggu kita di tahun 2018. Mesti banyak azam, mahupun angan-angan yang ingin dicapai tahun ini. Antaranya ingin memiliki kulit wajah yang cantik dan berseri-seri. Betul kan?

MPA pun tidak terkecuali. Nak juga kulit wajah berseri-seri. Semestinya untuk suami MPA. Hihi.


Di sini MPA ingin kongsikan antara rahsia ingin memiliki wajah berseri-seri :
  • Pembersih muka - Pilih pembersih muka yang sesuai dengan kulit muka kita. Periksa terlebih dahulu adakah kulit muka kita jenis normal ataupun berminyak. Pembersih muka berperanan membuang sisa solekan dan kotoran yang ada di wajah kita. 
  • Rangkaian penjagaan kulit muka - Rangkaian penjagaan kulit muka seperti toner, pelembab, serum dan sebagainya banyak membantu membuatkan kulit wajah kelihatan berseri-seri. Jangan hanya bergantung kepada pembersih wajah semata-mata kerana kulit wajah juga perlu dilindungi dan disegarkan.
  • Atasi jerawat - Jerawat terjadi disebabkan pengeluaran sebum berlebihan sehingga liang roma tersumbat dan pembiakan bakteria jerawat yang menyebabkan keradangan kulit. Atasinya dengan kerap membersihkan muka terutamanya apabila melakukan aktiviti lasak dan bersukan.
  • Jaga pemakanan - Percaya atau tidak, pemakanan mempengaruhi kulit wajah kita agar berseri-seri. Kekerapan minum air kosong dapat membantu melahirkan kulit wajah berseri-seri. Selain itu, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan yang berkhasiat turut menyumbang ke arah kulit wajah berseri-seri.
Selain itu, terdapat beberapa makanan yang perlu dikurangkan agar keinginan kita untuk memperoleh kulit wajah berseri-seri tidak hanya angan-angan Mat Jenin. Antara makanan yang perlu dielakkan ialah :
  • Gula - Awasi pengambilan gula kerana percaya atau tidak, gula mampu menyebabkan pertumbuhan jerawat di kulit wajah. Buktinya, jika kita sedang ditumbuhi jerawat, jerawat sukar untuk susut jika ambil gula secara berlebihan.
  • Makanan diproses - Makanan diproses kebanyakkannya makanan segera seperti burger, biskut, makanan dan minuman ringan. Makanan diproses kebiasaanya mengandungi bahan pengawet dan perasa yang tinggi. Bahan perasa dikatakan berperanan merangsang penghasilan minyak, sekaligus menyebabkan pori lebih mudah tersumbat. Seterusnya keadaan ini menyebabkan kulit kelihatan kusam dan tidak berseri-seri.
  • Kafein - Kafein diakui mampu mencetuskan sensasi bertenaga kepads individu. Namun, pengambilan kafein secara berlebihan dikatakan penyebab merosotnya keanjalan kulit. Untuk mengurangkan kesan negatif tersebut, minumlah air kosong dengan banyak.
  • Makanana laut - Seperti yang diketahui, makanan laut yang dimakan berlebihan tidak baik untuk kesihatan. Makanan laut yang tinggi iodin boleh menyebabkan pori mudah tersumbat, sekali gus kulit wajah mudah ditumbuhi jerawat. Walaubagaimanapun, ada sebahagian makanan laut dikatakan mengandungi Omega-3 yang tinggi yang baik untuk kesihatan kulit.
Penjagaan kulit wajah yang baik disamping pengambilan makanan yang berkhasiat, bukan hanya menghasilkan kulit wajah yang berseri, malah memberikan kesihatan badan yang baik dan juga meningkatkan keyakinan diri. 

Selain itu, bagi yang beragama Islam, pengambilan wudhuk dan solat 5 kali sehari atau lebih juga turut menyumbang penghasilan kulit wajah berseri-seri. Cubalah! 

(Sumber : Harian Metro, 4 Oktober 2017)

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, January 04, 2018

Permulaan positif sesi persekolahan 2018

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Alhamdulillah. Sesi persekolahan tahun 2018 dah bermula beberapa hari. Rutin ibubapa yang ada anak bersekolah pun berubah sedikit.

Rutin MPA pun berubah tahun ni. Amir bersekolah tadika 6 tahun untuk tahun ni. Urusan persekolahan Amir, boleh dikatakan MPA yang urusan keseluruhannya. 

Sebelum ni, suami MPA yang uruskan pergi dan balik daripada sekolah. Tapi tahun ni, kalau suami MPA bekerja shift petang, suami MPA akan menghantar Amir ke sekolah. Manakala balik, MPA yang akan ambil.

Tapi bila suami MPA bekerja shift pagi, Amir pergi dan balik daripada sekolah, MPA sendiri yang akan pergi. 

Nasib baik Ain dah sihat sedikit dan juga dah berusia 2 tahun. Mudah sikit tapi tak mudah juga. Sebab dah mula melasak. Hihi

Untuk 3 harini ni, Alhamdulillah, mudah nak uruskan Amir. Kejut sikit, dah bangun pagi. Kalau tidak, ada je alasan dia. Tapi dah mula berkira-kira berapa hari lagi tinggal nak sekolah sebelum tibanya hujung minggu. Alahai anak.

Yang tak boleh tahan, hari pertama sekolah, semangat punya pasal, pukul 4.30 pagi lagi dah bangun. Jadi, dengan MPA sekali bangun pukul 4.30 pagi sebab nak teman Amir. Kalau tak teman, dibuatnya tertidur balik, payah pulak nak bangun nanti. Takpela, bertabah jela mama Amir ni. Huhu

Harap-harap semangat mudah bangun pagi Amir bertahanlah sampai hujung tahun. Insya Allah, aamiin.

Permulaan positif sesi persekolahan 2018
Ni la muka bangun 4.30 pagi. Muka ada senyum.

Permulaan positif sesi persekolahan 2018
Hari pertama sekolah. Inilah rakan sekelas Amir untuk setahun ni.

Permulaan positif sesi persekolahan 2018
Hari ke-2 persekolahan. Sesi makan. Makan kenyang-kenyang ya. 

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, January 02, 2018

New Year and New You 2018

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah, dah masuk tahun baru. Banyak azam dan resolusi baru pulak tahun ni. Yang berjaya dengan pencapaian tahun lepas, Alhamdulillah, tahniah.

Yang belum berjaya lagi, boleh usaha lagi dan perbaiki segala kekurangan. Insya Allah, kalau berusaha bersungguh-sungguh, takde apa yang mustahil.

Okla, entri pembukaan tahun baru. MPA nak buat pendek jela ek. Mudah-mudahan tahun ni, MPA bersemangat nak update blog tersayang. Salah satu azam MPA untuk tahun ni. Insya Allah. Semoga dipermudahkan.

Happy New Year and Happy New You Everyone!

New Year New You 2018

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab