Wednesday, March 15, 2017

Dijangkiti Rotavirus

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Semalam MPA ada menceritakan yang puteri MPA, Ain Humaira discaj tak jadi disebabkan demam, cirit-birit dan muntah-muntah. Kelmarin jururawat ada ambil sebahagian najis Ain sebagai sampel ujian makmal. Malan tadi keputusan diperolehi iaitu Ain dijangkiti Rotavirus.
Bila dijangkiti Rotavirus, Ain perlu diasingkan dan dikuarantinkan. Bila Ain diasingkan dan dikuarantinkan, dengan MPA sekali mesti diasingkan juga. Bertabahlah wahai mama. Huhu
Apa itu Rotavirus?

Rotavirus, sejenis virus berbahaya yang menjadi punca cirit-birit teruk terutama di kalangan kanak-kanak.
Ia bukan sahaja berjangkit di kalangan bayi, malah kanak-kanak yang berusia di bawah lima tahun juga berpotensi dijangkiti virus berbahaya ini.

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20120913/kn_01/Bahaya-rotavirus#ixzz4bMtNxCma 
© Utusan Melayu (M) Bhd 
Budak ceria. Sihat atau tidak, sama saja.

Pada hari pertama dan kedua Ain dijangkiti Rotavirus, Ain kurang bermaya. Hari ini merupakan hari ke-3 Ain dijangkiti dan nampak semakin cergas dan aktif berbanding sebelum ini. Ain masih lagi cirit birit dan muntah-muntah tetapi kekerapan semakin berkurang. Bila sudah ON antibiotik, 5 hingga 7 hari jugalah kena bertahan di wad sini. 

Ambil daripada sudut positif sahaja. Lebih baik Ain dah betul-betul sihat, baru balik dan tidak perlu lagi berulang ke hospital lagi selepas ini, insya Allah. 

Lepas ini tetap perlu ke hospital tetapi untuk pemeriksaan lanjut sahaja cukuplah. Hihi

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Share: