Wednesday, May 03, 2017

Turunkan berat badan dengan lemon

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Bila lama sangat berada di hospital, terasa betul berat badan naik bilamana pakai baju rasa tak selesa pula. Badan terasa seperti dipam dengan jayanya. Hihi

Bila sudah balik ni, mulalah tekad menurunkan berat badan. Nak terus drastik, MPA tak berani sebab takut badan tak boleh nak terima. Jadi, untuk permulaan ini, MPA mulakan dengan buah lemon.

Sumber : Google
Caranya MPA mengambil segelas air suam, dicampurkan dengan perahan lemon dan satu sudu madu. Boleh juga jika bersama air sejuk tetapi keberkesanannya kurang, tidak seperti pengambilan bersama air suam. Lagipun, MPA kurang gemar air sejuk, lebih sukakan air suam.

Selain menurunkan berat badan, lemon yang kaya dengan Vitamin C amat baik untuk kesihatan kulit. Lemon juga berkhasiat menjadi ubat antiseptik dan antibakteria mampu menyembuhkan masalah ringan kulit seperti jerawat. Selain itu, lemon juga dikatakan mampu menurunkan paras kolesterol sekaligus mengawal tekanan darah tinggi.

Banyak khasiat lemon tetapi jangan mengharapkan air lemon semata untuk menurunkan berat badan. Aktiviti kecergasan perlu juga kita lakukan supaya badan menjadi sihat dan kuat.

Jom kongsikan dengan MPA apa pula yang sahabat-sahabat MPA amalkan untuk menurunkan berat badan. Boleh juga MPA amalkan jika ianya bersesuaian dengan MPA.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Share: