Aidilfitri yang unik

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

http://mamapapaamir.blogspot.com

Masih belum terlambat rasanya Umie mengucapkan Salam Aidilfitri, maaf zahir batin buat semua pembaca blog ini walaupun hari ini hari ke 2 di bulan Syawal.

Alhamdulillah, raya tahun ini Umie rasa macam sunyi sikit sebab kebanyakannya memilih untuk berada di dalam rumah. Tapi Umie perasan, ada juga beberapa rumah masih menerima tetamu. Umie percaya mesti mereka mengamalkan SOP yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Alhamdulillah, tahun ini Umie sekeluarga beraya di rumah mak ayah Umie sendiri, kebetulan memang giliran mak ayah Umie dan rumah mak ayah Umie dekat saja dengan rumah Umie. Indah sangat percaturan Allah sebab selain memang giliran beraya di rumah mak abah Umie, perjalanan rentas negeri juga disekat untuk elak penularan wabak Covid-19.

Mak ayah mentua Umie berada dalam golongan yang berisiko. Bila ada penguatkuasaan macam itu, sekurangnya dapat juga kami bantu mak ayah mentua Umie menjaga kesihatan selain anak solehah Umie, Ain yang berada dalam golongan yang berisiko juga.

Walaupun tak bersua muka secara berdepan, inilah kebaikan teknologi sebab masih dapat bersua muka secara atas talian, demi kebaikan masing-masing. Segalanya atas talian sekarang, bukan saja pembelian atas talian saja, ucapan hari raya dan bersalam-salaman pun boleh diadakan secara atas talian. Canggih betul!

Siapa yang lahir di tahun 80-an dan awal 90-an macam Umie mungkin memikirkan tahun 2020 adalah tahun di mana adanya kereta terbang, tapi rupanya tidak, sambutan hari raya yang terbang di awangan, atas talian. Perkara yang terjangkau pemikiran kita sebelum ini, tapi ianya realiti pada masa sekarang. Hebatnya perancangan Allah buat kita semua dan sememangnya Allah juga Maha Mengetahui.

Buat semua pembaca blog ini, semoga Aidilfitri kali ini memberikan 1001 kefahaman atas hikmah terjadinya wabak Covid-19 dan kekal sabar, tabah dan kuat menghadapi segala yang mendatang. Insya Allah, aamiin.


Lot's of love,
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Share:

0 THiNKiNG aBouT THiS

Alhamdulillah...terima kasih atas komen membina anda... ^_^