Wednesday, September 02, 2020

Merdeka Norma Baru

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

http://mamapapaamir.blogspot.com


Alhamdulillah. Tahniah Malaysia telah merdeka selama 63 tahun. Bukan satu jangka masa yang sekejap tapi bukan boleh diambil mudah dan ringan sebab penjajahan masih berlaku cuma dalam bentuk lain dan norma baru.

Merdeka norma baru, penjajahan pun norma baru. Samada kita kuat dan cekal.

Rasa rindu pula dengan sambutan Hari Kemerdekaan yang lama. Kalau sambutan Hari Kemerdekaan yang lama, apa yang MPA suka sekali adalah lakonan semula pasukan tentera. Kalau ada kat kawasan sambutan, mesti seronok dengan asap dan gegaran penangan bunyi tembakan. Boleh rasa macam ada kat kawasan kejadian sebenar.

Bila perarakan pula, suka tengok macam-macam ragam ada. Ada yang bawa maskot, ada yang bawak kenderaan canggih-canggih, ada yang bawa pasukan pancaragam sendiri. Rasa seronok sangat.

Sahabat semua rindu tak? MPA memang rindu sangat.

Tapi kehidupan perlu diteruskan. Kita tak boleh terlalu lama ada di tempat lama yang sama. 

Dulu atok nenek kita sibuk memerdekakan negara kita dengan titik peluh, keringat, darah dan nyawa kita. Sekarang, tugas memerdekakan adalah diri kita, di bahu kita tapi dengan cara yang berbeza.

Memerdekakan ekonomi supaya dapat membahagiakan diri sendiri, orang tersayang, masyarakat dan seterusnya negara tercinta.

Memerdekakan kehidupan dan persekitaran daripada dibelenggu perkara-perkara yang tidak bermanfaat dan kurang baik.

Memerdekakan diri sendiri menjadi lebih baik dan bertambah baik daripada sebelumnya.

Selamat Hari Merdeka semua. Semoga hari kemerdekaan kali ini memberikan 1001 makna dan memerdekakan diri kita menjadi insan yang terbaik di kalangan yang terbaik. Insya Allah.


Lot's of love,
photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Share: