Friday, July 22, 2016

Puasa enam di bulan Syawal

Bismmillahir Rahmaanir Rahim photo vectorbismillahpink2.png

Alhamdulillah

Selepas sebulan kita berpuasa di bulan Ramadhan, kini kita disunatkan untuk berpuasa selama enam hari di bulan Syawal. Kalau ikutkan kiraan logik matematik yang kita belajar di sekolah, sepatutnya puasa sebulan Ramadhan (29 atau 30 hari) dicampur dengan puasa enam hari di bulan Syawal adalah samada 35 atau 36 hari, tetapi untuk Islam, sebaliknya iaitu bersamaan 365 hari, macam gambar bawah ni :


Subhanallah, sebab itu salah satu sifat Allah adalah Maha Pemurah, sebab Allah Maha Pemurah dengan hamba-hambaNya macam kita ni. Agaknya larat ke kita nak puasa selama setahun? Agak berat bukan lagi-lagi kaum wanita, sudah tentu memang tak dapat nak puasa selama setahun.

Niat puasa untuk puasa enam hari di bulan Syawal seperti di bawah :


Caranya tetap sama je dengan puasa bulan Ramadhan, cuma yang berbeza time ni orang lain semua boleh makan, kita yang berpuasa ni yang tak boleh makan dan minum di siang hari. Kalau masa bulan Ramadhan dulu, semua tak boleh puasa. Kiranya mencabar juga tapi kalau yang dah terbiasa untuk berpuasa sunat di bulan-bulan yang lain, dah alah bisa tegal biasa dah kan?

Siapa yang dah selesai? MPA tak sempat nak mula lagi sebab banyak betul kekangan kebelakangan ni. Teringin betul nak buat untuk tahun ni. Insya Allah, mudah-mudahan MPA dipermudahkan untuk melaksanakannya. Kepada yang dah selesai, tahniah dan semoga amalan kalian diterima Allah, insya Allah. Kepada yang belum selesai, selamat menyelesaikannya. Kepada yang belum bermula (termasuk MPA ni juga..hihi), masih ada masa lagi ni. Jom kita rebut peluang yang ada sebab belum tentu kita akan bertemu Syawal di tahun hadapan lagi. Kalau ada rezeki bertemu Syawal akan datang, tak salah kita buat lagi kan? 

Wallahua'lam
Share: