AFB Feed

Friday, October 20, 2017

Pertama kali bantu isi borang Cukai Pendapatan

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Seperti yang kita tahu, setiap tahun individu yang layak perlu dan mesti isi borang Cukai Pendapatan. Sepanjang MPA bekerja sebelum ini selama 11 tahun, sekalipun MPA tak pernah isi borang Cukai Pendapatan. MPA kerja kerani kecil-kecilan je, tu yang tak kena.


Sekarang ni tup tup, abah MPA minta tolong isikan borang Cukai Pendapatan dia dari tahun 2010 sehingga 2016. 7 tahun punya cerita. Memang berpinarla mata MPA ni.

Alhamdulillah, dalam adik-beradik MPA yang dah bekerja, adik perempuan MPA memang tiap-tiap tahun isi. Jadi, MPA minta tolong dia la. Tapi adik MPA tu sedang kerja. Tolong secara online la jawabnya. Huhu

Pening jugak ek isi borang Cukai Pendapatan. Banyak betul yang nak diisi. Terutama bahagian 'Perlepasan'. Terkial-kial juga MPA nak isi. Sudahnya, MPA bagitau abah MPA supaya dapatkan nasihat dan bantuan Pegawai LHDN. Tak berani nak buat pandai.

Bukan apa, kawan tempat kerja lama MPA pernah dapat surat semakan LHDN untuk tahun-tahun yang lepas. Jenuh juga kawan MPA tu mencati balik resit dan bil-bil lama. Nasib baik suami kawan MPA tu awal-awal pesan supaya simpan resit-resit yang berkaitan.

Sebelum ni, MPA tengok saja kawan-kawan MPA isi e-filling tanpa ambil tahu langsung apa yang mereka isi. Kali ini, bila MPA nak bantu abah MPA isi, terkial dan blur jadinya. Pengajaran buat MPA supaya tidak ambil ringan dan belajar apa-apa perkara sekalipun. Mungkin tak kena pada diri sendiri, sekurangnya dapat bantu orang yang memerlukan bantuan.

Insya Allah, perlahan-lahan MPA belajar, lihat satu-satu yang berkaitan untuk diisi. Kena sediakan kain yang banyak ni nak kesat peluh yang bakal keluar ni. Hihi

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

2 comments:

  1. bab bab borang cukai ni, memang kena prihatin... suami saya pernah missed isi borang cukai beberapa tahun dulu,tup tup dapat surat cinta dari LHDN, berpeluh nak mengisi...

    ReplyDelete

Alhamdulillah...terima kasih atas komen membina anda... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab