Thursday, June 01, 2023

Misi Brain Dump

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

http://mamapapaamir.blogspot.com

Alhamdulillah. Hari ini 1 Jun 2023. Permulaan bulan baru dan bermakna kita sudah berada di pertengahan tahun 2023. Ada setengah tahun lagi untuk hujung tahun 2023. Masa yang terbaik untuk rujuk balik azam, cita-cita dan impian yang telah kita senaraikan di awal tahun haritu. Mungkin ada sesetengah telah kita capai. Alhamdulillah.

Malam tadi buat brain dump. Allahu, banyak rupanya tersimpan dalam kepala ini, tapi tak dikeluarkan. Jadi, bila termendap lama-lama, jadi kerak, itu yang susah nak keluar tu. Huhuhu.

Ada satu kelas Ummi pernah ikut, the best buat braindump ni adalah setiap hari. Sekurangnya bila kita tulis, kita nampak selalu benda tu dan kita akan usahakan untuk buat benda tu. Tapi bila kita simpan saja lama-lama dalam kepala, potensi untuk lupa memang tinggi. Akhirnya, memang tak terbuat jawabnya. Ya, Ummi akui, ia adalah silap Ummi sendiri sebelum ini. Huhuhu

Bila brain dump malam tadi, rasa wow dengan diri sendiri sebab rupanya banyak benda aku kena buat, tapi sebab aku simpan dan hanya buat bila aku teringat benda tu, itu yang jadi banyak terbengkalai. Insya Allah, try my best to do it regularly and istiqamah. Yeah 💪!

http://mamapapaamir.blogspot.com
Sumber : Pinterest

Rupanya otak kita ini perlu juga sekali sekala di susun, kalau bahasa komputer defragmented. Dulu zaman belajar, rajin defrag komputer. Tapi bila part otak sendiri, tak buat pun. Adoi, kesiannya otakku ini. Huhuhu

Insya Allah, one of new and good habit yang Ummi nak mulakan bulan ini adalah brain dump. Kemudian kita organize, bila nak selesaikan tugasan yang kita nak buat dan bila nak laksanakan idea-idea baru yang tercetus dari brain dump tadi. Boleh juga buat to-do list lepas brain dump. Sekurangnya ada target kita bila nak buat sesuatu perkara tu kan. 

Rupanya, mind sweep juga adalah sama dengan brain dump. Maksudnya luahkan segala yang ada dalam kepala otak kita ini. Sama ada ia realiti, angan-angan, impian ataupun tindakan yang kita nak buat. Sekurangnya kurang kesesakan trafik dalam kepala otak kita ini dan perjalanan pun lancar bila maklumat nak ke mana-mana. Begitulah al kisahnya. Macam jalanraya juga. Hehe

Kalian dah brain dump hari ini? Jom mulakan. Semoga ianya menjadi pencetus kita menjadi insan yang lebih produktif dan bermanfaat mulai hari ini. Insya Allah 👌.

Lot's of love,
http://mamapapaamir.blogspot.com


Share: