Friday, June 09, 2023

Pengalaman Exclusive Pumping Mom

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

http://mamapapaamir.blogspot.com

Anak memang anugerah terindah. Semua inginkan anak yang sempurna cukup sifat baik dari segi fizikal, mental, dalaman mahupun luaran. Tapi tak semua direzekikan dengan anak yang sempurna serba serbi.

Alhamdulillah, Ummi direzekikan dengan anak kedua yang dari segi fizikal memang nampak sempurna, tapi ada kekurangan dari segi sistem dalaman anak. Dari dalam kandungan lagi doktor pakar fetus sendiri menjangkakan anak mengalami tracheoesophageal fistula (TOF), satu istilah yang sangat baru bagi Ummi yang perlu Ummi hafal dan belajar.

Sumber : Google
"Inilah yang dikatakan apa itu tracheoesophageal fistula (TOF)"

Bila dilahirkan, benarlah seperti yang dijangkakan dan operation telah dibuat pada hari kedua kelahiran. Tipu kalau Ummi tak sedih, Allah saja yang tahu macamana keadaan Ummi masa tu, tapi Ummi fikir perlu kuat demi suami dan anak-anak, supaya mereka juga kuat. Huhu

Di permulaan kehidupan anak yang ada TOF ini, anak memang tak pandai menelan. Air liur akan selalu meleleh dari tepi mulut mereka. Jadi, urusan menyusu melalui ryles tube yang disalurkan dari mulut. Mereka juga perlukan terapi untuk ajar mereka menelan. Ini juga bermakna anak Ummi tak dapat direct menyusu dengan Ummi.

Struggle bermula bila pihak hospital push Ummi supply susu badan pada mereka untuk mereka dapat bagi susu badan pada anak. Siap suggest ambil ubat untuk banyakkan susu badan. Setiap hari datang ziarah anak, setiap kali itu juga nurse bagitau susu anak tak cukup. 

Bayangkan, dalam keadaan berpantang, berada di hospital dari pukul 8 pagi hingga 8 malam sepanjang sebulan anak di hospital, ditambah permintaan susu badan untuk anak yang tinggi. Sedih dan stress tak payah cakap. Kalau duduk sorang-sorang atau tengah mandi, memang meleleh air mata. Ditambah dengan bisa badan masa tu akibat tak pantang dengan betul, memang tak tercakap tapi mesti kuat demi anak.

Jadi, Ummi tanya pada En Google pasal penyusuan badan termasuk macamana nak banyakkan susu badan selain alternatif ubat. Maka, terjumpalah pasal Exclusive Pumping (EP) mom. Masa itu memang fikir nak banyakkan susu badan saja buat anak supaya berat badan dia naik. Hari-hari ke hospital tanya nurse, berat anak naik ke tak. Dan masa itu juga lalu lintas testimoni ESP sebagai milkbooster. 

Sumber : Google
"Maaf, ada censored pula di situ"

Bincang dengan En Suami dan En Suami pun setuju, akhirnya grab setong masa tu. Mulanya Ummi ambil plain saja, tak campur apa-apa, tapi macam tak boleh telan sangat. Jadi, dicampurkan dengan milo. Fikir anak punya pasal, telan je la. Bila di ingat balik, memang kelakar sebab boleh pula ESP dicampur dengan sirap, kadang campur dengan kordial sunkist la. Nak banyakkan susu punya pasal. Hahaha
http://mamapapaamir.blogspot.com
Antara manfaat ESP selain untuk banyakkan susu badan

Masa tu doa banyak-banyak, ambil ESP, power pumping hari-hari serta bayangkan anak ada dengan kita masa pumping tu, membantu sangat banyakkan susu dalam masa 3 hari. Dalam seminggu macam tu, nurse kata stop dulu hantar susu sebab susu anak banyak sangat sampai tak muat peti ais wad. Hehehe

Diakui ESP memang banyak membantu masa tu selain power pumping dan semestinya dengan izin daripada Allah juga. Bila diingat balik, boleh pulak 2 jam saja tidur dah bangun sebab nak pump susu demi anak. Masa tu juga boleh pulak jam bunyi terus tegak bangun, tak sempat nak bermalas-malas. 

Terima kasih pada Tv AlHijrah sebab masa tu ditayang lintas langsung dari Mekah dari tengah malam sampai awal pagi. Jadi, bila pump susu badan awal pagi, memang pasang Tv AlHijrah sebagai peneman. 

Alhamdulillah, dikurniakan pengalamam jadi EP mom selama setahun setengah, pengalaman yang memang tak dapat dilupakan. Dan semestinya ESP banyak bantu banyakkan susu badan Ummi sampai bengkak susu 4 - 5 kali juga la sepanjang setahun setengah tu. 

Kepada ibu yang perlu jadi EP mom, jangan putus asa. Cari info banyak di Mr Google serta dapatkan milkbooster seperti ESP supaya hasrat kita nak menyusukan anak selama yang boleh tercapai. Jangan rasa rendah diri dan fikirkan kebaikan yang akan anak dapat. Kita ada perjalanan kita yang Allah aturkan. Jangan bandingkan dengan orang lain yang dapat direct feed anak.

Insya Allah, semoga usaha kita dan susah payah kita menyusukan anak melalui EP dipandang Allah serta dikurniakan sebaik-baik ganjaran, kalau tak di sini, mungkin Allah simpan di 'sana' nanti.

Begitulah antara testimoni Shaklee Ummi iaitu ESP. Banyak testimoni Shaklee pada Ummi tapi kita share satu satu naa. 

Kalau nak dapatkan ESP terus, kalian boleh klik di sini 👉 https://www.shaklee.com.my/products/live-healthier/11003?sid=1265902

Tapi kalau kalian nak sembang-sembang dengan Ummi, boleh klik link ini 👉 http://byciksaw.wasap.my


Lot's of love,
http://mamapapaamir.blogspot.com


Share: