AFB Feed

Monday, November 06, 2017

Peperiksaan SPM 2017 bermula

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah, harini hari pertama Peperiksaan SPM. Hari pertama kebiasaannya kertas Bahasa Melayu. MPA percaya, format sekarang mesti jauh berbeza dengan zaman SPM MPA dulu.

MPA ambil SPM tahun 1999. Tahun ni 2017. Kiranya hampir 20 tahun juga tu. Jadi tak mustahil memang format berubah. SPM tahun 1999 adalah tahun terakhir guna format aggregat tau.

Siapa sempat merasa dan ingat lagi macamana nak kira aggregat? Serius, MPA memang dah tak ingat langsung. Haha. Dulu gigih kira-kira agregat. Kalau ada keputusan yang kurang elok untuk satu, dua subjek tu terutama yang elektif, masih boleh cemerlang lagi. 

Masa tu orang cuma tanya, pangkat berapa, berapa anggregat. Jadi, orang tak tau detail subjek apa dapat apa. Hihi. Masa tu cuma ada Pangkat Satu, Pangkat Dua dan SAP (Sijil Am Pelajaran). Yang SAP tu kira macam gagal la. Eh, kalau tak betul, tolong betulkan MPA ek. Hihi

MPA takdela tips specifik tapi apa yang dapat MPA boleh kongsi ialah mohon pada Allah, jaga hubungan dan silaturahim dengan ibubapa, adik beradik, atok nenek, kawan-kawan dan semua orang.

Alhamdulillah, rezeki MPA duduk asrama Tingkatan 4 dan 5. Jadi, MPA ambil SPM diperantauan. Jadi memang banyak diadakan Solat Hajat, bacaan Surah Yasin dan sebagainya. Kadang tu, kitorang buat satu kumpulan kecil untuk baca Surah Yasin berjemaah. Ada masa kadang MPA buat sendiri-sendiri samada di Surau atau bilik sendiri.

Mohon banyak-banyak pada Allah semoga dipermudahkan dan dapat ilham untuk menjawab. Yela, bila ada dalam dewan peperiksaan, perasaan gemuruh tu ada walaupun dapat dikawal. Tak mustahil boleh blank kan? Banyakkan berselawat keatas junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w, semoga ditenangkan untuk menjawab.

Bila dah selesai segalanya, MPA akan tutup buku terus untuk subjek tu. Ada sesetengah orang, suka nak bincang apa yang dijawab. Kalau MPA, MPA akan lari. Sebab ianya akan pengaruhi emosi dan mengganggu konsentrasi untuk jawab kertas seterusnya. Tak kesahla selang masa kertas seterusnya 2-3 hari lagi pun.

Kalau betul nak bincang apa yang dijawab, bincang bila selesai semua subjek. Tapi mesti masa tu dah tak fikir langsung dah kan sebab masa tu dah MERDEKA! Betul tak? Hihi

Okla. Buat calon SPM 2017, termasuklah adik MPA sendiri, semoga dipermudahkan urusan adik-adik semua dan semoga mendapat ilham untuk menjawab soalan yang diberi dengan terbaik. Buat calon SPM yang sedang diuji dengan ujian banjir, kuatkan semangat korang tau. Insya Allah, ada hikmah semuanya berlaku. Jangan putus asa ya.

All the best and good luck semua!

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

No comments:

Post a Comment

Alhamdulillah...terima kasih atas komen membina anda... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab