Friday, June 02, 2017

Mohonlah keampunan Allah

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


 عن أنس رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول – قال الله تعالى : يا بن ادم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان ولا أبالي , يا بن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك , يا بن ادم إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة – رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح

Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, saya mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Allah Ta’ala berfirman, ‘Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku, maka AKU akan mengampuni dosamu dan AKU tidak pedulikan lagi. Wahai anak Adam, walaupun dosamu setinggi langit, bila engkau mohon ampun kepada-Ku, niscaya AKU memberi ampun kepadamu. Wahai anak Adam, jika engkau menemui AKU dengan membawa dosa sebanyak isi bumi, tetapi engkau tiada menyekutukanku dengan sesuatu pun, niscaya AKU datang kepadamu dengan memberi ampunan sepenuh bumi pula”

HR Tirmidzi, Status Hadis HASAN SHAHIH.

Mohonlah sebanyak mana keampunan dari Allah kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun selagi kita sebagai hamba-Nya tidak syirik kepadaNYA. Betapa Allah begitu sayang kepada hamba-hamba-Nya dan begitu kasih Allah kepada hamba-hamba-Nya. Adakah kita masih mencari alasan untuk tidak membuat apa yang Allah suruh? Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janji. Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar. 

Wallahua'lam 

Sumber : admin Page Dr Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Share: