Monday, June 12, 2017

Salam Nuzul Quran

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Alhamdulillah

Salam Nuzul Quran dan salam 17 Ramadhan.

Pada tarikh yang sama ribuan tahun yang lalu terjadinya kejadian yang sangat penting buat umat Islam di mana terjadinya peristiwa turunnya ayat al-Quran yang pertama kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w yang pada ketika itu sedang beribadat di Gua Hira.

Ayat pertama yang turun pada ketika itu adalah daripada Surah al-Alaq :


Seterusnya ayat al-Quran turun secara berperingkat-peringkat sehingga lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini.

Sebagaimana yang diketahui, al-Quran merupakan mukjizat terbesar junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w yang masih ada sehingga kini. Ianya juga memberi makna yang terlalu besar buat umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

Marilah kita membaca dan memahami al-Quran untuk pedoman hidup kita. Semoga al-Quran dapat menjadi syafaat kita di akhirat kelak apabila kita rajin membaca dan memahaminya. Insya Allah.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Friday, June 02, 2017

Mohonlah keampunan Allah

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


 عن أنس رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول – قال الله تعالى : يا بن ادم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان ولا أبالي , يا بن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك , يا بن ادم إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة – رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح

Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, saya mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Allah Ta’ala berfirman, ‘Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku, maka AKU akan mengampuni dosamu dan AKU tidak pedulikan lagi. Wahai anak Adam, walaupun dosamu setinggi langit, bila engkau mohon ampun kepada-Ku, niscaya AKU memberi ampun kepadamu. Wahai anak Adam, jika engkau menemui AKU dengan membawa dosa sebanyak isi bumi, tetapi engkau tiada menyekutukanku dengan sesuatu pun, niscaya AKU datang kepadamu dengan memberi ampunan sepenuh bumi pula”

HR Tirmidzi, Status Hadis HASAN SHAHIH.

Mohonlah sebanyak mana keampunan dari Allah kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun selagi kita sebagai hamba-Nya tidak syirik kepadaNYA. Betapa Allah begitu sayang kepada hamba-hamba-Nya dan begitu kasih Allah kepada hamba-hamba-Nya. Adakah kita masih mencari alasan untuk tidak membuat apa yang Allah suruh? Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janji. Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar. 

Wallahua'lam 

Sumber : admin Page Dr Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, June 01, 2017

Selamat datang Jun dan selamat berpuasa Ramadhan

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Tup tap, tup tap, hari ini adalah 1 Jun 2017. Sudah setengah tahun kita berada di tahun 2017. Walaupun sudah setengah tahun, rasanya macam baru semalam kita masuk ke tahun 2017. 

Pada waktu ini, umat Islam seluruh dunia sedang menyambut bulan Ramadhan. Ini bermakna umat Islam mesti berpuasa di siang hari. Ada yang sudah mula cuti puasa?. Kalau bersebab seperti yang disyariatkan, jangan lupa mengganti pula nanti ya.

Ramadhan kali ini, ramai juga sahabat-sahabat MPA yang akan melahirkan anak. Semalam, jiran MPA selamat melahirkan anak lelaki. Bila dengar sahabat-sahabat bersalin, macam seronok je dapat ahli keluarga baru. Rindu pada bau baby. Tetapi bila mengenangkan puteri MPA, Ain Humaira, ada hikmahnya Allah tidak memberikan rezeki anak lagi kepada MPA sekeluarga.

Teringat sewaktu menyusukan badan kepada Ain, cabaran betul di bulan puasa. Almaklum, bila menyusu badan, perlu banyak air di dalam badan serta mudah lapar. Untuk itu, MPA perlu banyak minum air selepas berbuka dan sewaktu bersahur untuk menampung keperluan air dalam badan. Selain itu, tidak dinafikan kurma dapat membantu keperluan badan agar tidak mudah rasa lapar di siang hari. Itulah yang MPA amalkan di sepanjang bulan Ramadhan. 


Kepada sahabat-sahabat MPA yang bakal melahirkan anak di bulan Ramadhan ini, semoga urusan kalian dipermudahkan serta dikurniakan anak yang soleh dan juga solehah, insya Allah.

Kepada sahabat-sahabat yang berpuasa Ramadhan, selamat berpuasa dan beramal ibadat. Semoga amal ibadat kita di bulan Ramadhan ini diterima Allah Taala, insya Allah.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, May 23, 2017

BAHAYA MERASA KAGUM DENGAN DIRI SENDIRI

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


BAHAYA MERASA KAGUM DENGAN DIRI SENDIRI 

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam musnad-nya; Suatu hari, di depan Rasulullah saw Abu Bakar menceritakan seorang sahabat yang amat rajin ibadatnya. Ketekunannya menakjubkan semua orang. Tapi Rasulullah tak memberikan komen apa-apa. Para sahabat kehairanan. Mereka bertanya-tanya, mengapa Nabi tak menyuruh sahabat yang lain agar mengikuti sahabat ahli ibadat itu.

Tiba-tiba orang yang dibicarakan itu lalu di hadapan majlis Nabi. Ia kemudian duduk di tempat itu tanpa mengucapkan salam. Abu Bakar berkata kepada Nabi, "Itulah orang yang tadi kita bicarakan, ya Rasulallah." Nabi hanya berkata, "Aku lihat ada bekas sentuhan syaitan di wajahnya."

Nabi lalu mendekati orang itu dan bertanya, "Bukankah kalau kamu datang di satu majlis kamu merasa bahawa kamulah orang yang paling soleh di majlis itu?" Sahabat yang ditanya menjawab, "Allahumma, na'am. Ya, memang begitulah aku." Orang itu lalu pergi meninggalkan majlis Nabi.

Setelah itu Rasulullah saw bertanya kepada para sahabat, "Siapa di antara kalian yang mau membunuh orang itu?" "Aku," jawab Abu Bakar. Abu Bakar lalu pergi tapi tak berapa lama ia kembali lagi, "Ya Rasulallah, bagaimana mungkin aku membunuhnya? Dia sedang ruku'." Nabi tetap bertanya, "Siapa yang mahu membunuh orang itu?" Umar bin Khaththab menjawab, "Aku." Tapi seperti juga Abu Bakar, ia kembali tanpa membunuh orang itu, "Bagaimana mungkin aku bunuh orang yang sedang bersujud dan meratakan dahinya di atas tanah?" 

Nabi masih bertanya, "Siapa yang akan membunuh orang itu?" Imam Ali bangkit, "Aku." Beliau lalu keluar dengan membawa pedang dan kembali dengan pedang yang masih bersih, tidak berlumuran darah, "Ia telah pergi, ya Rasulullah." Nabi kemudian bersabda, "Sekiranya engkau bunuh dia. Umatku takkan pecah sepeninggalanku...."

Dari kisah ini pun kita dapat mengambil hikmah: Selama di tengah- tengah kita masih terdapat orang yang merasa dirinya paling soleh, paling berilmu, dan paling benar dalam pendapatnya, pastilah terjadi perpecahan di kalangan kaum muslimin. Rasulullah menyuruh sahabatnya untuk membunuh lelaki tadi adalah kerana melalui perantaraan Jibril, baginda diberitahu bahawa lelaki ini dan keturunannya akan menyebabkan fitnah perpecahan di kalangan umat Islam. 

Nabi memberikan pelajaran bagi umatnya bahawa perasaan ujub(merasa kagum dengan kehebatan diri) akan amal soleh yang dimiliki adalah penyebab perpecahan di tengah orang Islam. Ujub menjadi penghalang naiknya manusia ke tingkat yang lebih tinggi. Penawarnya hanya satu, belajarlah menghinakan diri kita. 

Sumber : Taman Ulama

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Sumber : Telegram Taman Orang Soleh
telegram.me/RiyadusShaliheen

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Monday, May 22, 2017

Janganlah

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


"Janganlah kalian menjadi sombong kerana kalian adalah penduduk suatu kota yang hebat (Tarim, atau Madinah, atau Makkah). Ingatlah Adam Alaihissalam,  dulu penduduk syurga lalu diturunkan ke bumi kerana maksiat.

Janganlah kalian menjadi sombong kerana ilmu. Ingatlah Bal'am bin 'Aura (murid didikan Nabi Musa Alahissalam sehingga menjadi ulama,  namun murtad kerana tawaran dunia), ilmunya tidak memberikan manfaat bagi dirinya.

Jangan kalian menjadi sombong kerana nasab yang mulia. Ingatlah anak Nabi Nuh Alaihissalam termasuk orang yang celaka,  padahal ia adalah anak seorang nabi.

Janganlah kalian menjadi sombong kerana pernah bertemu dan melihat orang-orang soleh. Ingatlah Abu Jahal dan Abu Lahab bertemu dan melihat Nabi Muhammad ﷺ tetapi pertemuan itu tak bermanfaat bagi mereka.

Janganlah kalian menjadi sombong kerana ibadah kalian. Ingatlah Iblis yang telah sujud beribadah di setiap jengkal tanah di bumi ini,  tetapi semuanya itu tak bermanfaat baginya."

[Habib Abdullah bin Muhammad bin Alwi bin Abdullah bin Syahab Hafizhahullah (Ainu Tarim)]

Sumber : Telegram @iloverasulullah

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Friday, May 19, 2017

MENCARI KEBERKATAN REZEKI

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

MENCARI KEBERKATAN REZEKI 
Seorang lelaki datang menemui Imam Syafie mengadukan tentang kesempitan hidup yang dia alami. Dia memberitahu bahawa dia bekerja sebagai orang upahan dengan gaji sebanyak 5 dirham. Dan gaji itu tidak mencukupi untuknya.
Namun anehnya, Imam Syafie menyuruh dia untuk menemui orang yang mengupahnya supaya mengurangkan gajinya menjadi 4 dirham. Lelaki itu pergi melaksanakan perintah Imam Syafie sedangkan dia tidak faham apa maksud suruhan itu.
Setelah berlalu beberapa lama lelaki itu datang kembali menemui Imam Syafie mengadukan tentang kehidupannya yang tidak ada perubahan. 

Lalu Imam Syafie memerintahkannya untuk kembali menemui orang yang mengupahnya dan meminta agar mengurangkan lagi gajinya menjadi 3 dirham. Lelaki itu pun pergi melaksanakan saranan Imam Syafie dengan perasaan yang sangat hairan.
Setelah berlalu sekian hari lelaki itu kembali lagi menemui Imam Syafie dan berterima kasih atas nasihatnya dengan menceritakan bahawa wang 3 dirham itu dapat mencukupkan semua keperluan hidupnya malah hidupnya menjadi lapang. Dia bertanyakan apa rahsia di sebalik semua itu?
Imam Syafie menjelaskan bahawa pekerjaan yang dia lakukan itu tidak layak untuk mendapatkan upah lebih daripada 3 dirham yang mana kelebihan 2 dirham yang dia perolehi itu telah menarik keluar keberkatan harta yang dia miliki.
Lalu Imam Syafie membacakan sebuah sya'ir yang membawa maksud :-
“Dia kumpulkan yang haram dengan yang halal supaya ia menjadi banyak. Yang haram pun masuk ke dalam yang halal lalu ia merosakkannya”.
Iktibar dan pengajaran 
Apabila gaji atau harta yang kita terima tidak seimbang dengan kerja yang kita laksanakan, ini bermakna kita sudah menerima harta yang bukan hak kita yang mana ianya akan menjadi penghalang keberkatan harta yang ada, dan menyebabkan hisab yang berat di akhirat kelak. Allahu Akhbar!
Semoga Allah sentiasa mengurniakan kita kemampuan untuk menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab sehingga rezeki yang kita perolehi diberkati olehNya di dunia dan akhirat, Amin.
Surah al-Jumuah ayat 10 bermaksud :-

“Kemudian setelah selesai solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah limpah kurniaan Allah, serta ingatlah Allah sebanyak banyaknya (dalam setiap keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan akhirat)".
SILA SHARE DAN SEBARKAN
(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)
Sumber : Join Telegram Taman Orang Soleh
telegram.me/RiyadusShaliheen

Wallahua'lam
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Wednesday, May 17, 2017

Alkisah Sepetang Bersama Blogger 2017

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Hujung minggu yang lalu, dinding facebook MPA banyak cerita tentang Sepetang Bersama Blogger 2017. Sejujurnya, MPA agak cemburu juga kepada blogger yang dapat menghadirkan diri ke acara tersebut sebab katanya banyak pengisian ilmu diberikan oleh mereka yang banyak pengalaman serta pakar. Teringin juga di hati MPA untuk turut serta, tapi bila mengenangkan tanggungjawab MPA serta puteri MPA yang masih belum betul-betul sembuh, mungkin satu hari nanti ada rezeki MPA untuk turut serta. Mana tau kan?
Ada sebahagian blogger yang berkongsi sedikit ilmu yang diperoleh di sana. Terima kasih banyak. Bagi yang tak dapat nak ikuti macam MPA ini, seronok juga dapat ilmu baru. 

Antaranya Tuan Guru Dr Wan Yusof. Beliau berkongsikan tentang Content Marketing di www.wanyusof.com. Beliau merupakan salah seorang panel sewaktu Sepetang Bersama Blogger 2017 berlangsung. Alhamdulillah, beliau bermurah hati berkongsikan ilmu yang beliau sampaikan di majlis blogger tersebut. Sebenarnya, banyak lagi ilmu yang beliau kongsikan dilaman web beliau. Rugi pulak rasanya MPA laman berjumpa dengan laman web beliau. Semoga beliau murah rezeki dengan apa yang beliau lakukan.

Semoga murah rezeki MPA suatu hari nanti untuk turut serta acara-acara yang melibatkan blogger. Teringin juga bersemuka dengan sahabat-sahabat blogger. Untuk bersemuka dengan blogger otai, tengok dari jauh cukuplah kot. Almaklum, MPA ni cuma blogger picisan yang masih mencari rentak dan belajar ilmu blog ini. Hihi.

Wallahua'lam
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab