Friday, October 20, 2017

Pertama kali bantu isi borang Cukai Pendapatan

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Seperti yang kita tahu, setiap tahun individu yang layak perlu dan mesti isi borang Cukai Pendapatan. Sepanjang MPA bekerja sebelum ini selama 11 tahun, sekalipun MPA tak pernah isi borang Cukai Pendapatan. MPA kerja kerani kecil-kecilan je, tu yang tak kena.


Sekarang ni tup tup, abah MPA minta tolong isikan borang Cukai Pendapatan dia dari tahun 2010 sehingga 2016. 7 tahun punya cerita. Memang berpinarla mata MPA ni.

Alhamdulillah, dalam adik-beradik MPA yang dah bekerja, adik perempuan MPA memang tiap-tiap tahun isi. Jadi, MPA minta tolong dia la. Tapi adik MPA tu sedang kerja. Tolong secara online la jawabnya. Huhu

Pening jugak ek isi borang Cukai Pendapatan. Banyak betul yang nak diisi. Terutama bahagian 'Perlepasan'. Terkial-kial juga MPA nak isi. Sudahnya, MPA bagitau abah MPA supaya dapatkan nasihat dan bantuan Pegawai LHDN. Tak berani nak buat pandai.

Bukan apa, kawan tempat kerja lama MPA pernah dapat surat semakan LHDN untuk tahun-tahun yang lepas. Jenuh juga kawan MPA tu mencati balik resit dan bil-bil lama. Nasib baik suami kawan MPA tu awal-awal pesan supaya simpan resit-resit yang berkaitan.

Sebelum ni, MPA tengok saja kawan-kawan MPA isi e-filling tanpa ambil tahu langsung apa yang mereka isi. Kali ini, bila MPA nak bantu abah MPA isi, terkial dan blur jadinya. Pengajaran buat MPA supaya tidak ambil ringan dan belajar apa-apa perkara sekalipun. Mungkin tak kena pada diri sendiri, sekurangnya dapat bantu orang yang memerlukan bantuan.

Insya Allah, perlahan-lahan MPA belajar, lihat satu-satu yang berkaitan untuk diisi. Kena sediakan kain yang banyak ni nak kesat peluh yang bakal keluar ni. Hihi

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, October 12, 2017

Happy 2nd year Birthday Ain Humaira

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


Alhamdulillah. Syukur kepada Allah. Hari ini genap umur puteri MPA, Ain Humaira 2 tahun. Bagi yang ada mengikuti perjalanan media sosial MPA, mungkin perasan yang dua tahun ni macam-macam yang dilalui oleh Ain.

Sejak MPA mengandungkan Ain, sehinggalah umur Ain hampir 2 tahun ni, begitu banyak sangat siri keluar masuk hospital. Bagi MPA, inilah yang membuatkan Ain, MPA sendiri dan keluarga MPA kuat hadapi segala macam ujian Allah.

Alhamdulillah. Buat masa ini ketika entri ini ditaip, Ain berada dalam keadaan sihat. Tapi tahap kesihatan Ain macam bom jangka, tiba-tiba saja boleh tidak sihat. Jadi, MPA sekeluarga perlu selalu dan sentiasa berwaspada dan berhati-hati.

Bersempena hari lahir Ain harini, tiada yang lebih MPA harapkan semoga Ain diberi kesembuhan daripada segala penyakit yang dihidapinya. Semoga Ain menjadi Muslimah sejati, menjaga ikhtilat sesama bukan muhrim serta menjaga dan melindungi agama Allah. Insya Allah, aamiin.

Wallahua'lam.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Wednesday, October 11, 2017

Ajar anak tidur yang cukup

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Tidur adalah salah satu nikmat Allah yang tak dapat dinafikan keperluannya. Bila bangun je dari tidur, selalunya terasa badan dan minda segar. Kalau yang sedang marah, boleh reda rasa marah dalam hati sebaik saja bangun tidur.

Tidur bukan hanya diperlukan pada orang dewasa.  Kanak-kanak dan bayi pun perlukan tidur yang berkualiti. Kalau tidak, meragam je la nanti.

Bagi MPA, setiap anak ada gaya dan cara tidur tersendiri. Anak MPA, Amir paling senang nak tidur sewaktu dia masih kecil. Bawa saja ke mana, majlis perkahwinan, kenduri-kendara, sampai saja masa untuk tidur, dia sendirinya akan cari tempat untuk tidur seperti di pangku, riba, mahupun bahu MPA ataupun suami.

Berbeza dengan anak MPA seorang lagi, Ain. Ain memang susah nak tidur bila dibawa berjalan. Bila dia dah penat dan boring, tiada kawan bermain, baru dia akan tidur dengan lena. Tapi Ain sensitif dengan bunyi suara Amir, daripada lena boleh terus bangun.

Walaubagaimanapun, MPA jaga dan ambil kira berapa lama dan berapa kali anak-anak MPA tidur. Kenapa? Sebab MPA perasan, bila anak-anak MPA kurang tidur, sedikit sebanyak akan beri kesan pada tahap kesihatan diorang. Diorang akan mula selsema, batuk dan demam.

Ada juga beberapa ibubapa yang MPA kenal, tak ambil berat dan kisah langsung tentang tidur anak-anak. Memang betul diorang nampak sihat dan cergas, tapi untuk jangka masa panjang, kita tidak tahu kesihatan mental diorang macamana pulak. Ya tak?

Disini MPA kongsikan beberapa tips untuk mengajar anak tidur dengan cukup :
  • Untuk bayi, kenalpasti tanda bayi mengantuk seperti menggosokkan mata, menghisap ibujari, mahupun kelopak mata yang mula membengkak. 
  • Layan dan galakkan anak untuk tidur seperti mendodoi, berzikir dan menepuk-nepuk anak dengan lembut.
  • Wujudkan suasana 'mesra tidur' seperti memasang lampu yang malap dan mengurangkan bunyi-bunyian.
  • Kekalkan jadual tidur harian dan rutin tidur yang konsisten seperti tidur sebentar di siang hari.
  • Tetapkan masa menonton televisyen dan juga bermain sebelum tidur.
  • Lakukan aktiviti rutin yang santai sebelum tidur di bilik anak-anak seperti membaca buku cerita dan juga berdoa.
  • Elakkan anak-anak mengambil makanan berat sekurang-kurangnya tiga hingga empat jam sebelum tidur.
Itu antara tips yang boleh MPA kongsikan dengan semua. Semoga bermanfaat bagi ibubapa yang sedang mengajar anak untuk tidur dengan cukup. Mungkin ada tips lagi yang sahabat MPA ingin kongsikan dan tokok tambah lagi. Jom kongsikan di ruangan komen di bawah.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, September 21, 2017

Selamat Tahun Baru 1439 Hijrah

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah.

Tik tok, tik tok. 
Jap lagi dah nak masuk tahun baru 1439 Hijrah. Jangan lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun ek. 


Bacaan Doa Akhir Tahun (3 kali) :

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.
 وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ. اَللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ فِي السَّنَةِ الْمَاضِيَةِ وَلَمْ تَرْضَهُ ، وَنَسِيْتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ ، وَحَلُمْتَ عَنِّيْ مَعَ قُدْرَتِكَ عَلَى عُقُوْبَتِيْ ، وَدَعَوْتَنِيْ إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ جَرَاءَتِيْ عَلَيْكَ. اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِيْ اَللَّهُمَّ وَمَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ تَرْضَاهُ وَوَعَدْتَنِيْ عَلَيْهِ الثَّوَابَ وَالْغُفْرَانَ فَتَقَبَّلْهُ مِنِّيْ ، وَلَا تَقْطَعْ رَجَائِيْ مِنْكَ يَا كَرِيْمُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَز
وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ .

Bacaan Doa Awal Tahun
Sebelum membaca doa awal tahun, sebaiknya membaca ayat kursi sebanyak 360/121/100/77/ 41/21/11 kali (semampunya) dengan basmalah di setiap permulaannya. Kemudian membaca doa berikut sebanyak salah satu angka tersebut semampunya :

اللّهُمَّ يَا مُحَوِّلَ الأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالِيْ إِلَى أَحْسَنِ الأَحْوَالِ بِحَوْلِكَ وَقُوَّتِكَ يَا عَزِيْزُ يَا مُتَعَال، وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم .

Dan dilanjutkan dengan doa awal tahun (3 kali) :

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَاةً تَمْلَأُ خَزَائِنَ اللهِ نُوْرًا ، وَتَكُوْنُ لَنَا وَلِلْمُؤْمِنِيْنَ فَرَجًا وَفَرْحًا وَسُرُوْرًا ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كَثِيْرًا. اَللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَبَدِيُّ الْقَدِيْمُ الْأَوَّلُ ، وَعَلَى فَضْلِكَ الْعَظِيْمِ وَكَرِيْمِ جُوْدِكَ الْعَمِيْمِ الْمُعَوَّلِ ، وَهَذَا عَامٌ جَدِيْدٌ قَدْ أَقْبَلَ ، أَسْأَلُكَ الْعِصْمَةَ فِيْهِ مِنَ الشَّيْطَانِ وَأَوْلِيَائِهِ ، وَالْعَوْنَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوْءِ ، وَالْاِشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِيْ إِلَيْكَ زُلْفَى ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

Cepat je masa berlalu. Walaupun tahun baru untuk kalendar Islam, kita boleh jugak nak buat azam jugak tau. 

Macam MPA sendiri, MPA berazam meningkatkan lagi amal ibadah. Kalau tahun ni buat yang wajib, tahun depan nak tambahlah yang sunat pulak, sikit-sikit tapi istiqamah. Nak buat sekaligus banyak, takut lubang-lubang pulak. Jadi kita slow and steady. 😉

MPA mendoakan semoga amal ibadah kita untuk tahun ini diterima Allah dan mendapat balasan yang setimpal dengannya. Semoga amal ibadah kita dapat bertambah dan istiqamah untuk tahun akan datang ni. Semoga kita juga kuat, sabar dan tabah untuk terus beramal ibadah kepada Allah Taala pada tahun-tahun mendatang ni. 

Insya Allah, aamiin.

SELAMAT TAHUN BARU 1439 HIJRAH.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, September 19, 2017

Donut Gebu Gebas

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Alhamdulillah.
Hujung minggu semalam ni, terfikir nak mencuba resepi yang dapat dari Facebook, iaitu Donut gebu gebas (gebu gebas ni buat tambah-tambah bagi sedap bunyi je. Hihi)

Orang kata nak buat donut kene tangan yang 'panas', maksudnya tangan yang sesuai untuk buat roti dan donut ni sebab nak kena uli la kan. Tu yang MPA takut sikit nak buat tu. 
Sebenarnya lebih kepada penangan TV je tu sebab nak buat roti dah senang sekarang dengan adanya Breadmaker. Yang penting yakin pada diri dan berserah pada Allah. Insya Allah, menjadi.

Ni resepi yang MPA cuba tu. Cubalah.

RESEPI DONUT PANDAN GEBU TAK YAH ULI-ULI

Bahan 1:
1 paket yis kering
2 sudu susu pekat manis
2 sudu gula pasir 
1 cawan air suam/+air pandan.. 
Campurkan bahan ini dan biarkan kembang

Bahan 2 :
4 cawan tepung gandum
2 sudu (b) marjerin/butter
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam

Cara membuat :
Ramaskan bahan-bahan 2 ini hingga jadi macam serbuk roti, kemudian campurkan bahan 1 tadi dan gaul rata.
Masukkan dalam bekas dan tutup biarkan selama 1 jam.
Adunan memang lembik, tak perlu tambah tepung, lepas 1 jam tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan angin, kemudian canai dan terap menggunakan cetak donut.
Biarkan Selama lebih kurang 15 minit, lepas tu boleh goreng dan disalut gula.

Kredit kepada Facebook page Senangnya Masak.

Lebih kurang macamtula. Cuma MPA ngada-ngada sikit salut dengan coklat, konon nak buat macam donut Big Apple tu. Hihi. 

Jom cuba untuk sarapan pagi atau minum petang ke. 😉

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, September 14, 2017

Salam takziah buat ahli keluarga mangsa kebakaran pusat tahfiz

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Allahuakbar!

Pagi-pagi lagi kita dikejutkan dengan berita kejadian kebakaran di pusat tahfiz di ibu negara yang mengakibatkan 23 mangsa termasuk pelajar dan warden pusat tersebut.
Mulanya MPA kurang percaya sikit. Almaklum, banyak sangat berita sekarang. Bila betul sahih, barulah MPA berani nak bercerita.
Allahuakbar! Sedih! Itu yang MPA dapat katakan. MPA sendiri sedih, apatah lagi ahli keluarga dan sahabat handai mangsa. 
MPA ada terima juga gambar di tempat kejadian. Mulanya taknak bukak sebab takut mengerikan. Tapi akhirnya buka juga sebab rasa ingin tahu kuat sangat. Tapi lepas je bukak, terus delete. Harapnya kepada yang lain sila jangan forward ya. 
Memang betul ianya sedih dan menyayat hati tapi ada aib mangsa disitu. Jika ada yang berkongsi mahupun forward dimana-mana laman sosial, kalau boleh delete, silakanlah delete. Kalau tak boleh, minta pihak yang lain untuk delete dan tidak terus sebarkannya. Bukan apa, kalau kita jaga aib orang, insya Allah, orang jaga aib kita. 

Walaupun mungkin kita ni bukan ahli keluarga mangsa, marilah kita sama-sama mendoakan semoga ahli keluarga mangsa diberi kekuatan, ketabahan dan kesabaran dalam menghadapinya. Buat mangsa, semoga syurga menanti buat mereka. Semoga urusan pengebumian mangsa-mangsa dipermudahkan. Insya Allah.

Wallahua'lam.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Monday, September 11, 2017

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1 | Mohd Zaki Yamani Azman 28, atau lebih di kenali dengan pangilan Zaki Bijak. Berasal dari Jerantut Pahang, Zaki di diagnos menghidap kanser darah atau Hodgkin Lymphoma Tahap 3, ekoran bengkak di belakang leher pada Julai 2014. Namun beliau telah berhasrat ingin melengkapkan misi Hitch Hike ke seluruh kepulauan Borneo dengan hanya berbekalkan RM1 yang telah bermula pada 29 Ogos 2017 lalu.

Dengan membawa misi menjelajah #cancerbukantikeruntukmati dan erti kata lain cancer bukan bermakna kematian. Zaki mejelajah dengan hanya menumpang kenderaan orang awam dalam menyampaikan mesej tersebut. Negeri di bawah bayu, Sabah merupakan destinasi pertama beliau.

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Gambar Zaki Bijak Ketika ingin bertolak ke Sabah.
Walaupun beliau menghidap kanser tahap ke 3 , namun beliau tak pernah berputus asa dan menganggap bahawa penyakit ini merupakan satu semangat untuk beliau terus berjuang dan mengembara bagi memberitahu kepada semua bahawa #cancerbukantikeruntukmati.

''Program ini diinspirasikan rakan saya dari Finland yang pernah menumpang di rumah saya semasa mengembara. 

''Jadi, untuk program ini saya menyiapkan diri dengan maklumat berkaitan perjalanan, dokumen penting seperti lesen, mykad, wang RM1, sedikit pakaian dan peralatan khemah. 

''Tetapi, saya sangat bersyukur hidup di bumi Malaysia yang tinggi budi pekerti.. Walaupun tidak saling mengenali, saya bukan sahaja dibenarkan menumpang kenderaan, malah diajak bermalam dan diberi makan di rumah mereka sebelum meneruskan perjalanan pada keesokan hari,'' Zaki Bijak.

Menerusi laman Facebook beliau Zaki Bijak kini beliau telah 50% mengeliligi Kepulauan Sabah. Dan bakal menamatkan kembara Borneo Sabah dan masuk kepulauan Sarawak Pula. Sepanjang perjalananan beliau juga, beliau banyak memuji masyarakat Sabah yang sangat prihati dan bantuan dari pelbagai bentuk beliau dapat. Allahamdulilah Orang Sabah Bagus Bah !!!!

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.
Kalau korang nak ikuti kisah beliau yang penuh liku-liku, korang boleh la follow Facebook beliau, setiap detik perjalanan beliau akan kongsikan bersama anda. Yang pastinya kekuatan dan ketabahan beliau sungguh luar biasa bukan seperti pesakit Kanser.

Kalau-kalau nampak beliau jangan segan-segan hulukan bantuan tau.. Sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik dari menerima. Bukan wang ringgit yang di pinta namun nilai kemanusia itu lebih bermakna.

Jum kita support Zaki Bijak dalam misi ''CANCER FIGHTER'' Jelajah Borneo Dengan RM1 #cancerbukantikeruntukmati.

Segala pertanyaann atau bantuan yang ingin di salurkan ( mana tahu beliau singgah perkampungan kamu ) boleh la berhubung terus dengan beliau. PM je kat facebook Zaki Bijak.

Kredit : Sabahanblogger.com

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab