Wednesday, January 18, 2017

Wordless Wednesday - But Why??

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Monday, January 16, 2017

Buku Screaming Free Parenting

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


Sebagai manusia biasa, kita tidak terlepas daripada sifat marah. Terkadang, tanpa sengaja, rasa amarah seringkali terbias ke anak-anak kita. MPA juga tidak terlepas terutama bila penat kerja seharian dan anak-anak meragam. Bila dah marah tu, terasa pula menyesalnya di hati.

Alhamdulillah, MPA dipertemukan dengan buku ini :


Pada mulanya, MPA sendiri rasa macam kena perli, tapi bila ambil dari sudut positif, bagi MPA, buku ini mesti dimiliki oleh semua ibubapa sebagai panduan dan rujukan. Buku ini ada dimuatkan latihan-latihan buat kita, para ibubapa dalam melatih sifat sabar yang tinggi semasa melayan anak-anak. Selain itu, ada juga kisah-kisah teladan dan dialog-dialog yang sepatutnya dan tidak sepatutnya diucapkan kepada anak-anak.

Paradigma lama : Bermain dan bergembira itu tidak penting untuk anak.
Paradigma baru : Bermain adalah dunia anak kita, dan fasa ini penting!

Paradigma lama : Masa kanak-kanak itu cuma masa yang penuh dengan hal remeh-temeh.
Paradigma baru : Masa kanak-kanak adalah waktu keemasan yang perlu dioptimumkan semaksimum mungkin. Usia 0-5 tahun adalah masa 'peka belajar' untuk mereka, dan 50 peratus kecenderungan belajar disemai pada waktu ini.

Perbezaan paradigma di atas ternyata menjadi cabaran baru untuk ibubapa pada masa kini. Bahkan bukan satu perkara yang mudah apabila teknologi mampu menerobos ke dalam rumah kita sepantas kilat menyabung. Pada masa yang sama, anak-anak kita semakin terdedah kepada pelbagai corak persekitaran, yang pantas mencambahkan kreativiti dan daya pemikiran mereka.

Screaming-Free Parenting membawa kita mengenali corak mendidik anak secara kreatif, penuh dengan budi pekerti, dan tanpa perlu bersusah payah menjerit, "Tidak!" dan "Jangan!". Ada pelbagai lagi kupasan, tip dan teknik yang dapat membantu ibubapa menceriakan hari-hari mereka sekeluarga.

Buku ini sudah lama MPA beli sebenarnya tapi kesempatan membaca terbatas membuatkan ianya mengambil masa yang lama untuk MPA menyudahkan pembacaan. Mana taknya, bila MPA nak mula membaca, anak-anak merangkap assistant MPA mulalah nak membelek juga buku apa yang dipegang MPA. Hasilnya kulit buku dah mula melengkung tu hujungnya. Buku ini MPA beli secara online di laman web Bookcafe. Bolehla layari laman web Bookcafe untuk lihat dan beli. Semoga ianya bermanfaat untuk semua, insya Allah.

Wallahua'lam.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Saturday, January 14, 2017

Bila anak mula bersekolah

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


Alhamdulillah

Setelah 2 minggu bersekolah, Amir dah mula dapat buku latihan. Seronok bukan main lagi dapat buku latihan. Tapi awal-awal lagi MPA dah ingatkan dia, buku ini untuk buat di sekolah bila cikgu suruh, bukan buat sekarang di rumah. Awal lagi MPA dah pesan sebab ada juga beberapa sahabat sekolah Amir dah mula buat sebab seronok dapat buku.

Akibat penangan cerita Upin dan Ipin, bersungguh Amir minta MPA balut buku-buku latihan dia. Kebetulan adik bongsu MPA masih bersekolah lagi dan ada segulung plastik pembalut buku yang belum digunakan lagi, bolehla MPA gunakan untuk balut buku-buku Amir.

Gigihla MPA membalut buku satu per satu. Dah lama sangat tak membalut ni. Zaman sekolah dulu-dulu je balut buku, itu pun buku teks. Bila dah jadi mak-mak ni,  kenalah belajar dan biasakan diri dengan perkara berkaitan sekolah. Antaranya balut buku, basuh kasut sekolah, gosok baju sekolah, dan pelbagai lagi.

Amir baru tadika. Kalau Tahun 1 nanti, bertabahlah MPA nampaknya. Begini rupanya gaya mak-mak ya. Hihi

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Friday, January 13, 2017

DOA KEBAIKAN AGAMA, DUNIA DAN AKHIRAT.

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


DOA KEBAIKAN AGAMA, DUNIA DAN AKHIRAT. 

اَللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي الَّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِي، وَأَصْلِحْ لِي دُنْيَايَ الَّتِي فِيهَا مَعَاشِي، وَأَصْلِحْ لِي آخِرَتِي الَّتِي فِيهَا مَعَادِي، وَاجْعَلْ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ، وَاجْعَلْ الْمَوْتَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍّ

“Ya Allah, perbaikilah agamaku untukku yang ia merupakan benteng pelindung bagi urusanku. Dan perbaikilah duniaku untukku, yang ia menjadi tempat hidupku. Serta perbaikilah akhiratku yang ia menjadi tempat kembaliku. Jadikanlah kehidupan ini sebagai tambahan bagiku dalam setiap kebaikan, serta jadikanlah kematian sebagai kebebasan bagiku dari segala kejahatan.” (HR. Muslim no. 2720 dari Abu Hurairah)

Sumber : Telegram Page Jalan-jalan Cari Ilmu

Jom amalkan. Semoga kita sama-sama peroleh kebaikan agama, di dunia mahupun di akhirat, insya Allah.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, January 12, 2017

Nota Buat Hati

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


Nota Buat Hati

Jadikan Sebahagian Lemon Sebagai Minuman Yang Manis.

Orang yang bijak akan mengubah kerugian menjadi keuntungan. Sedang orang bodoh pula akan menjadikan musibah bertambah musibah.

Al-Imam Ahmad dipenjara, hasilnya beliau dijulang sebagai Imam Ahli Sunnah.

Al-Imam Ibn Taimiyyah dipenjara, natijahnya beliau menghasilkan satu himpunan ilmu yang berharga.

Al-Sarakhsi dilemparkan ke dalam perigi lama, natijahnya beliau menghasilkan 20 jilid kitab Fiqh.

Apabila anda ditimpa musibah, maka lihatlah dari sudut yang positif.

Jika anda diberikan segelas jus lemon yang masam, maka tambahkan sesudu gula agar ia menjadi manis.

Jika anda diberikan ular berbisa, maka ambillah kulitnya yang berharga.

Tumbuhkanlah mawar ditanah yang tandus.

Selamat berpositif!🙂

Sumber : Telegram Page Jalan-jalan Cari Ilmu

Positifkan diri walau apa jua yang datang melanda. Semoga kesannya memberikan 1001 kebaikan buat diri kita serta orang di sekeliling kita, insya Allah.

Wallahua'lam.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Wednesday, January 11, 2017

Wordless Wednesday - Sabarlah

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Wordless Wednesday - Selfie

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab