Wednesday, March 15, 2017

Dijangkiti Rotavirus

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Semalam MPA ada menceritakan yang puteri MPA, Ain Humaira discaj tak jadi disebabkan demam, cirit-birit dan muntah-muntah. Kelmarin jururawat ada ambil sebahagian najis Ain sebagai sampel ujian makmal. Malan tadi keputusan diperolehi iaitu Ain dijangkiti Rotavirus.
Bila dijangkiti Rotavirus, Ain perlu diasingkan dan dikuarantinkan. Bila Ain diasingkan dan dikuarantinkan, dengan MPA sekali mesti diasingkan juga. Bertabahlah wahai mama. Huhu
Apa itu Rotavirus?

Rotavirus, sejenis virus berbahaya yang menjadi punca cirit-birit teruk terutama di kalangan kanak-kanak.
Ia bukan sahaja berjangkit di kalangan bayi, malah kanak-kanak yang berusia di bawah lima tahun juga berpotensi dijangkiti virus berbahaya ini.

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20120913/kn_01/Bahaya-rotavirus#ixzz4bMtNxCma 
© Utusan Melayu (M) Bhd 
Budak ceria. Sihat atau tidak, sama saja.

Pada hari pertama dan kedua Ain dijangkiti Rotavirus, Ain kurang bermaya. Hari ini merupakan hari ke-3 Ain dijangkiti dan nampak semakin cergas dan aktif berbanding sebelum ini. Ain masih lagi cirit birit dan muntah-muntah tetapi kekerapan semakin berkurang. Bila sudah ON antibiotik, 5 hingga 7 hari jugalah kena bertahan di wad sini. 

Ambil daripada sudut positif sahaja. Lebih baik Ain dah betul-betul sihat, baru balik dan tidak perlu lagi berulang ke hospital lagi selepas ini, insya Allah. 

Lepas ini tetap perlu ke hospital tetapi untuk pemeriksaan lanjut sahaja cukuplah. Hihi

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, March 14, 2017

Discaj tak jadi

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Setelah sebulan puteri MPA, Ain Humaira ditahan di wad, semalam doktor benarkan untuk kami balik ke rumah. Dalam sibuk MPA mengemas barang, membayar bil perubatan dan juga ambil ubat di farmasi, dalam tengahari macamtu, MPA rasa badan Ain mula panas. Suami MPA sudah simpan sebahagian barang di kereta. 

MPA dengan rasa berbelah bahagi, panggil jururawat untuk periksa Ain. Mana tak berbelah bahagi, ikutkan rasa memang seronok nak balik rumah tapi hati MPA rasa tak sedap mengenangkan Ain kurang sihat. Bila jururawat periksa, suhu Ain mencecah 30deg C. Betul sangkaan MPA Ain kurang sihat.

Terus Ain kena tahan balik sebab demam. Rasa kecewa memang ada tapi demi kebaikan Ain, MPA redha jela. Lagipun, serupa juga jika dalam kereta dalam perjalanan balik Ain didapati tidak sihat, MPA tetap kena berpatah balik. 

Deman kali ini berpakej, sekali dengan cirit-birit dan muntah-muntah. Aduhai. Penat sikit kali ini sebab kerap kena tukar pakaian dan cadar hospital. Kali ini cirit Ain lain macam sikit. Najis terus keluar melalui celah-celah lampin pakai buang. Punyalah cair najis Ain. Baunya tak perlu diperkatakan, memang kuat baunya. Tapi apakan daya, kalau MPA tak cuci, takkan nak harapkan jururawat pulak kot. Huhu

Ain juga kerap muntah terutama selepas susu. Bukan muntah keluar susu, tapi keluar cecair kadangkala berwarna kuning, hijau lumut dan coklat. Kata jururawat, macam air dari dalam isi perut Ain tapi pelik, susu tidak pula.

Ain kalau demam, pakejnya sekali dengan nadi laju (190++ hingga 200++) dan nafas laju. Nafas laju ni sekadar tengok Ain pon sudah tau dia nafas laju sebab nampak dia bernafas macam kepenatan.

Bila macam ini, mulakan antibiotik dan bertabahlah untuk menunggu 5 hingga 7 hari lagi di wad. Sobs..sobs..

Terima kasih buat sahabat-sahabat yang mendoakan kesejahteraan dan kesihatan puteri MPA, Ain Humaira. Semoga kehidupan sahabat-sahabat MPA turut sejahtera dan peroleh kesihatan yang baik, insya Allah.

Senentara Ain sedang tidur, bolehla MPA berceloteh. Jika sudah bangun nanti, alamatnya melayan dia sajalah. Almaklum, kurang sihat.

Wallahua'lam.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Sunday, March 05, 2017

Entri Luahan Rasa

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Entri kali ini entri emosi sikit bagi MPA. Walaupun tak kena pada batang hidung MPA, sekurangnya ianya menjadi tauladan dan sempadan buat semua.
Bila menjaga anak sakit lebih-lebih lagi di hospital, tidak dinafikan pelbagai emosi ada dalam diri ibu atau bapa yang menjaga. Tidak dinafikan, kadangkala emosi menguasai diri kita. Walaubagaimanapun, niat tidak pernah menghalalkan cara.
Memang betul anak yang kita jaga sakit, tetapi perlu juga ingat yang mungkin anak orang lain lagi kritikal daripada anak kita, kita tidak tahu. Jadi, andai permintaan kita tidak dilayan oleh jururawat, peringatkan mereka semula. MPA bukan jururawat tapi MPA terkesan untuk nasihat menasihati.
Jururawat juga ada salah dan silapnya. Mereka juga manusia. Jangan sekali mereka tersilap, kita terus menghukum mereka. Ingat yang kita pun ada salah dan silap.
Tidak kisahlah kita ini ada sijil tinggi atau berpangkat besar, sentiasa ingat yang tidak selamanya kita di atas. Ada waktu dan ketikanya, kita di bawah. Itu semua tidak mustahil.
Jadi, banyakkan bersabar. Tidak perlulah mengatakan kepada semua orang tentang sijil dan pangkat kita itu. Merendah diri lebih baik. Jangan ingat orang takut dengan sijil dan pangkat yang kita ada itu. Silap-silap, orang jadi meluat mendengarnya.
Lagi satu, tidak perlu sehingga bermain sumpah seranah orang. Takut-takut memakan diri kita semula. Tak perlu mengatakan yang diri kita ini orang yang kuat bersembahyang dan kuat berpuasa semuanya. Bimbang apa yang kita banggakan itu tiada nilainya di sisi Maha Pencipta. 

Yang paling penting, tidak perlulah menghebahkan segalanya pada semua. Nanti elok-elok orang nak jaga anak kita, jadi menyampah dan sambil lewa pula nanti.

Jika kita berada di wad kelas satu, bolehla anak kita dapat layanan yang terbaik. Tetapi bila kita berada di wad kelas tiga, jangan sesekali mahukan layanan kelas pertama, lebih-lebih lagi di hospital kerajaan. Terima apa adanya dan berusaha untuk belajar melakukan sendiri apabila diajar oleh jururawat. Bila pesakit tidak ramai, bolehla jururawat melayan anak kita dengan teliti. Tetapi bila pesakit ramai, terutama ada beberapa kes kritikal yang perlu perhatian jururawat yang lebih, berdikarilah dan tak perlu mengharap bantuan semata.

Kepada individu yang terbabit, MPA minta maaf sebab mungkin nampak seakan MPA menjarakkan sedikit pergaulan. Bukan apa, MPA tak nak terpengaruh dengan sikap sebegini. Tidak dinafikan MPA juga ada mengalami perkara yang tidak baik, tapi MPA cuba bersangka baik dan cuba memahami keadaan mereka pada waktu itu. MPA sentiasa ingat yang bila kita fikir orang lain tidak betul, adakah kita ini sudah cukup betul? 

Berlapang dada dan terima dengan redha apa adanya. Jangan meninggi diri kerana ada masanya kita akan berada di bawah. Kita menceritakan aib dan keburukan orang lain, pada masa yang sama aib kita sedang terbuka.

Minta maaf semua. Entri kali ini memang panjang dan merupakan entri luahan perasaan. Geram MPA dengan sikap sebegini. Harap-harap sahabat MPA tidak sebegini ya. Yang baik kita jadikan tauladan, yang buruk kita jadikan sempadan. Mudah-mudahan bermanfaat buat semua.

Wallahua'lam
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Monday, February 27, 2017

Setia di sini

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Alhamdulillah

Lama pula tuan rumah blog ini menyepikan diri. Sudah agak bersawang dan berhabuk blog ini.


Kepada sahabat-sahabat yang masih sudi singgah ke sini, terima kasih banyak-banyak dan MPA minta maaf sebab tiada entri terbaru kebelakangan ini.
Ini disebabkan puteri MPA, Ain Humaira; sekali lagi dimasukkan ke wad. Baru 2 minggu Ain keluar wad kanak-kanak di Hospital Kajang. Kali ini MPA bawa Ain ke Hospital Kuala Lumpur disebabkan waktu Ain kurang sihat adalah waktu malam, jadi kurang kesesakan lalulintas. Tambahan pula, temujanji Ain di Hospital Kuala Lumpur sudah dekat. Seperti sebelum-sebelum ini, Ain mengalami demam, batuk berkahak dan nafas laju.
Pada mulanya, kami dibenarkan balik pada hari ke-4 di wad, tetapi bila doktor Respiratori (paru-paru) melawat, kami diarahkan untuk pindah ke Wad Respiratori. Sewaktu entri ini ditulis, sudah 2 minggu kami disini.

Pada mulanya jadual amat padat, sehinggakan 'terbabas' juga waktu mengepam susu MPA. Antaranya makan ubat, pemberian susu, pengambilan nebulizer dan pemeriksaan berkala (tekanan darah, suhu badan, kadar degup jantung & kadar pernafasan). Bila sudah lama sikit seperti sekarang, barulah ada masa terluang sebab ada beberapa perkara yang tidak perlu untuk Ain.

Untuk kemasukan kali ini, Ain diminta untuk memakai mesin CPAP untuk membantu pernafasan Ain sebab Ain menggunakan tenaga yang banyak untuk bernafas. Jadi, bila menggunakan mesin ini, tenaga kurang digunakan dan berat Ain dapat bertambah dengan banyak. Mudah-mudahan hendaknya.


Pada mulanya memang Ain mengamuk sebab ada sesuatu yang dipasang pada mukanya. Tapi lama-lama jadi alah bisa tegal biasa. Apabila mandikan Ain,  MPA akan cabutkan ia sekejap dan pasang semula selepas mandi. Alhamdulillah, senang menguruskan Ain. Ain sekarang tenang bila MPA pasangkan semula ke mukanya. Cuma gaya tidur Ain yang lasak menyebabkan ianya samada tercabut ataupun beralih tempat. Jadi setiap kali MPA bangun terjaga, memang MPA periksa keadan topeng CPAP.

Buat masa ini, Ain perlu pakai sepenuh masa sehinggalah keadaan Ain stabil dan berat meningkat dengan baik. Apabila berat Ain sudah cantik, barulah Ain perlu pakai hanya pada waktu tidur sahaja. 
Sebagai ibu sepertimana ibu-ibu yang lain, MPA hanya berdoa dan mengharapkan segala yang terbaik buat anak-anak MPA. MPA percaya puteri MPA, Ain seorang pejuang dan anak yang kuat sebab mampu menghadapi segalanya sedari bayi lagi. Semoga Ain serta anak-anak sahabat-sahabat MPA semua kuat, sabar serta tabah menghadapi apa jua yang telah ditentukan. Insya Allah, aamiin.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Tuesday, February 07, 2017

Kait Burung Hantu

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Semasa pergi ke Big Bad Wolf yang lepas, MPA ada membeli buku kait. Disebabkan ianya buku Bahasa Inggeris dan MPA belum mahir lagi mengait, jadi MPA simpan dulu buku tersebut.

Nak kata sekarang ni MPA mahir, uish, jauh lagi tu. Masih terkial-kial dan merangkak-rangkak lagi. Kadang-kadang masih terlepas lagi jarum kait dengan benang. Hihi. 

Semalam, Amir terjumpa pula buku yang MPA beli tu. Ini bukunya :


Kebetulan Amir tengah minat dengan burung hantu dan kulit buku yang MPA beli ada pula gambar burung hantu, apa lagi, hari-hari Amir minta MPA buatkan. Mulanya MPA memang tak yakin yang MPA boleh buat. Tapi MPA redah jela demi anak. Lagipun MPA boleh belajar sesuatu yang batu, ye tak?

Alhamdulillah, setelah terkial dan salah teknik dan kiraan untuk beberapa kali, terhasil lah burung hantu Amir :


Kalau ikut buku, macamni hasilnya :


Jadi jela ek, asal ada rupa sikit-sikit. Amir tanya juga kenapa ni matanya garis je, yang kat buku pangkah. Bila sudah jadi mak-mak ni, mestilah kreatif dan pandai menjawab soalan anak-anak kan? MPA pon menjawab, "Owh, ni dia tengah tidur". Hahaha. Kira jadi la burung hantu tu anak oi. Huhu

Seronok Amir dan katanya nak gantung di beg sekolah. Layankan jela. Hihi.

Kalau ada diantara sahabat MPA yang berminat dengan mengait, buku ini memang bagus sebab dia ada bahagian untuk yang mereka yang baru bermula (macam MPA ni), pertengahan dan mahir. Buku ini juga mengajar ikut langkah demi langkah. 


Jika tidak faham dengan cara langkah demi langkah, dia ada letakkan diagram untuk di belakang buku untuk mereka yang lebih faham melalui diagram. Apa yang penting, pembaca mestilah faham istilah dan singkatan-singkatan yang digunakan. Kalau tak hafal atau tak ingat, bolehla rujuk di bahagian belakang buku. Untuk memudahkan rujukan, fotostat mukasurat tersebut dan buat sebagai penanda buku. Banyak juga paten yang diberikan. Ada beberapa paten dalam perancangan MPA untuk MPA buat. Bila ada hasilnya nanti, MPA kongsikan ya.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Sunday, February 05, 2017

Popsicle Laici

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Alhamdulillah

Hujung minggu kali ini, sahabat-sahabat MPA ke mana ya? Hujung minggu kali ini, MPA tidak ke mana-mana. Hanya berehat di rumah. Setelah puteri MPA, Ain sihat, MPA pula yang demam, selsema dan sakit tekak. Sewaktu entri ini sedang ditaip, MPA sedang kehilangan suara. Perit dan susah betul bercakap bila tiada suara. Agaknya Allah nak MPA berehat sekejap kot daripada membebel. Biasala bila sudah jadi mak-mak ni. Huhu.

Bila duduk-duduk rumah ni, dapat pula idea untuk membuat popsicle ataupun aiskrim. Masa Ain dimasukkan ke hospital haritu, doktor pakar yang merawat Ain ada mencadangkan pada MPA memberikan popsicle pada Ain untuk melatih Ain menelan. Jadi, hari ini projek MPA ialah Popsicle Laici. Kebetulan ada laici ni dan Amir peminat laici, kita guna jela sumber yang ada.


Bahan-bahan :
1 tin air laici
Air

Cara-cara :
1. Campurkan air laici dengan air secukup rasa. MPA suka sekadar manis-manis buah saja. Jadi, MPA tambahkan air banyak juga.

2. Siat-siatkan buah laici supaya menjadi kecil-kecil. Bagi MPA, bila siat kecil-kecil ni, dapatla banyak sikit. Hihi

3. Masukkan air dan buah laici ke dalam bekas popsicle atau aiskrim. Bekas ni boleh dibeli di kedai-kedai menjual barang plastik dan kedai DIY.

4. Bila dah siap, bolehla letakkan di dalam peti sejuk bahagian beku. Bolehla dimakan bila sudah beku. 

Sedap dan nyaman dimakan di musim panas. Dalam zaman barang kebanyakkannya naik harga dan mahal sekarang ini, bolehla dicuba dan menjimatkan sedikit perbelanjaan rumah. Cubalah!

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, February 02, 2017

Hobi : Hasil kedua

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Beberapa minggu lepas, MPA ada cerita tentang hobi baru MPA, iaitu mengait. Alhamdulillah, hari ini dapat siapkan satu lagi hasil :


Yang ini, sebenarnya dah lama buat.  MPA sempat siapkan, hanya tinggal bunga saja yang MPA belum buat. Bila Ain masuk wad, MPA tak dapat menyudahkannya.


Niat di hati nak beri pada anak sepupu yang baru lahir. Tapi belum sempat untuk pergi ziarah lagi. Insya Allah, bila ada kesempatan masa dan peluang, MPA akan menyerahkannya juga. Jadi, buat masa ini, biarlah Ain jadi model MPA ya. Hihi.

Dalam fikiran ini, ada lagi beberapa projek mengait yang ingin dilakukan. Seronok pula dengan hobi baru ini. Insya Allah, jika ada hasil2 baru lagi, MPA kongsikan ya. 

Apa pula hobi sahabat-sahabat MPA semua? Jom kongsikan.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab