Tuesday, February 07, 2017

Kait Burung Hantu

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Semasa pergi ke Big Bad Wolf yang lepas, MPA ada membeli buku kait. Disebabkan ianya buku Bahasa Inggeris dan MPA belum mahir lagi mengait, jadi MPA simpan dulu buku tersebut.

Nak kata sekarang ni MPA mahir, uish, jauh lagi tu. Masih terkial-kial dan merangkak-rangkak lagi. Kadang-kadang masih terlepas lagi jarum kait dengan benang. Hihi. 

Semalam, Amir terjumpa pula buku yang MPA beli tu. Ini bukunya :


Kebetulan Amir tengah minat dengan burung hantu dan kulit buku yang MPA beli ada pula gambar burung hantu, apa lagi, hari-hari Amir minta MPA buatkan. Mulanya MPA memang tak yakin yang MPA boleh buat. Tapi MPA redah jela demi anak. Lagipun MPA boleh belajar sesuatu yang batu, ye tak?

Alhamdulillah, setelah terkial dan salah teknik dan kiraan untuk beberapa kali, terhasil lah burung hantu Amir :


Kalau ikut buku, macamni hasilnya :


Jadi jela ek, asal ada rupa sikit-sikit. Amir tanya juga kenapa ni matanya garis je, yang kat buku pangkah. Bila sudah jadi mak-mak ni, mestilah kreatif dan pandai menjawab soalan anak-anak kan? MPA pon menjawab, "Owh, ni dia tengah tidur". Hahaha. Kira jadi la burung hantu tu anak oi. Huhu

Seronok Amir dan katanya nak gantung di beg sekolah. Layankan jela. Hihi.

Kalau ada diantara sahabat MPA yang berminat dengan mengait, buku ini memang bagus sebab dia ada bahagian untuk yang mereka yang baru bermula (macam MPA ni), pertengahan dan mahir. Buku ini juga mengajar ikut langkah demi langkah. 


Jika tidak faham dengan cara langkah demi langkah, dia ada letakkan diagram untuk di belakang buku untuk mereka yang lebih faham melalui diagram. Apa yang penting, pembaca mestilah faham istilah dan singkatan-singkatan yang digunakan. Kalau tak hafal atau tak ingat, bolehla rujuk di bahagian belakang buku. Untuk memudahkan rujukan, fotostat mukasurat tersebut dan buat sebagai penanda buku. Banyak juga paten yang diberikan. Ada beberapa paten dalam perancangan MPA untuk MPA buat. Bila ada hasilnya nanti, MPA kongsikan ya.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Sunday, February 05, 2017

Popsicle Laici

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Alhamdulillah

Hujung minggu kali ini, sahabat-sahabat MPA ke mana ya? Hujung minggu kali ini, MPA tidak ke mana-mana. Hanya berehat di rumah. Setelah puteri MPA, Ain sihat, MPA pula yang demam, selsema dan sakit tekak. Sewaktu entri ini sedang ditaip, MPA sedang kehilangan suara. Perit dan susah betul bercakap bila tiada suara. Agaknya Allah nak MPA berehat sekejap kot daripada membebel. Biasala bila sudah jadi mak-mak ni. Huhu.

Bila duduk-duduk rumah ni, dapat pula idea untuk membuat popsicle ataupun aiskrim. Masa Ain dimasukkan ke hospital haritu, doktor pakar yang merawat Ain ada mencadangkan pada MPA memberikan popsicle pada Ain untuk melatih Ain menelan. Jadi, hari ini projek MPA ialah Popsicle Laici. Kebetulan ada laici ni dan Amir peminat laici, kita guna jela sumber yang ada.


Bahan-bahan :
1 tin air laici
Air

Cara-cara :
1. Campurkan air laici dengan air secukup rasa. MPA suka sekadar manis-manis buah saja. Jadi, MPA tambahkan air banyak juga.

2. Siat-siatkan buah laici supaya menjadi kecil-kecil. Bagi MPA, bila siat kecil-kecil ni, dapatla banyak sikit. Hihi

3. Masukkan air dan buah laici ke dalam bekas popsicle atau aiskrim. Bekas ni boleh dibeli di kedai-kedai menjual barang plastik dan kedai DIY.

4. Bila dah siap, bolehla letakkan di dalam peti sejuk bahagian beku. Bolehla dimakan bila sudah beku. 

Sedap dan nyaman dimakan di musim panas. Dalam zaman barang kebanyakkannya naik harga dan mahal sekarang ini, bolehla dicuba dan menjimatkan sedikit perbelanjaan rumah. Cubalah!

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, February 02, 2017

Hobi : Hasil kedua

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Beberapa minggu lepas, MPA ada cerita tentang hobi baru MPA, iaitu mengait. Alhamdulillah, hari ini dapat siapkan satu lagi hasil :


Yang ini, sebenarnya dah lama buat.  MPA sempat siapkan, hanya tinggal bunga saja yang MPA belum buat. Bila Ain masuk wad, MPA tak dapat menyudahkannya.


Niat di hati nak beri pada anak sepupu yang baru lahir. Tapi belum sempat untuk pergi ziarah lagi. Insya Allah, bila ada kesempatan masa dan peluang, MPA akan menyerahkannya juga. Jadi, buat masa ini, biarlah Ain jadi model MPA ya. Hihi.

Dalam fikiran ini, ada lagi beberapa projek mengait yang ingin dilakukan. Seronok pula dengan hobi baru ini. Insya Allah, jika ada hasil2 baru lagi, MPA kongsikan ya. 

Apa pula hobi sahabat-sahabat MPA semua? Jom kongsikan.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Wednesday, February 01, 2017

Hello February

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


Alhamdulillah

Sekejap betul masa berlalu. Hari ini merupakan hari pertama di bulan February. Hello February!

Selama hampir seminggu lebih juga MPA tak update entry baru blog ini. Sebenarnya, puteri MPA, Ain Humaira telah dimasukkan ke Wad Kanak-kanak, Hospital Kajang akibat batuk yang teruk, demam dan muntah-muntah serta nafas laju. Bila diperiksa, didapati Ain mengalami jangkitan kuman di paru-paru. MPA awal lagi sudah bersedia menghadapi situasi Ain masuk ke wad bila lihat keadaan Ain sebab ini merupakan kali ke-8 Ain masuk wad. Kebanyakkannya berkaitan jangkitan kuman di paru-paru.


Alhamdulillah, semalam tengahari kami dibenarkan balik. Teringin juga update sewaktu di wad tempoh hari, tapi almaklum, bila jaga anak yang kurang sihat, lebih-lebih lagi di wad, 'me time' memang kurang sangat. Hatta, makan dan tidur pun tidak menentu. Takpela, keluarga lebih penting daripada segalanya. Lagipun, tujuan MPA berhenti kerja adalah untuk menjaga dan mendidik anak-anak sendiri, terutama Ain.

Bulan February ini, banyak betul tarikh-tarikh penting. Antaranya ialah tarikh lahir suami MPA, putera MPA, Amir Syukur dan juga tarikh lahir MPA sendiri, serta beberapa orang ahli keluarga dan sahabat handai MPA. Selain itu, bulan February ini juga merupakan bulan kelahiran blog MPA ini. Alhamdulillah, diam-diam sudah 4 tahun blog ini rupanya. Memang banyak naik turunnya terutama dari segi entrinya. Selalunya ianya turun disebabkan MPA berada di wad samada masalah MPA sewaktu mengandungkan puteri MPA, Ain; ataupun masalah kesihatan Ain.

Walau apapun, MPA mengharapkan segala yang terbaik di bulan Februari ini buat diri dan keluarga MPA, serta sahabat-sahabat MPA semua. Semoga kita semua berada dibawah redha dan rahmat daripada Allah Subhanahu Wa Taala. Insya Allah.

Wallahua'lam
 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Saturday, January 21, 2017

Jangan risaukan kata-kata orang

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Sumber : Google Image

Seorang pemuda kehilangan kasutnya di laut, lalu dia menulis di pinggir pantai - LAUT INI PENCURI

Tak lama datanglah nelayan yang membawa hasil tangkapan ikan begitu banyak, lalu dia menulis di pantai - LAUT INI BAIK HATI

Seorang pemuda tenggelam di lautan lalu ibunya menulis di pantai - LAUT INI PEMBUNUH

Tak lama datanglah seorang lelaki yang menemukan sebongkah mutiara di dalam lautan, lalu dia menulis di pantai - LAUT INI PENUH BERKAT

Kemudian datanglah ombak besar dan menghapus semua tulisan di pantai itu !!!

Maka 

JANGAN RISAUKAN KATA-KATA ORANG, KERANA SETIAP ORANG MEMBACA DUNIA DENGAN PEMAHAMAN DAN PENGALAMAN YANG BERBEZA.

Teruslah melangkah, selama engkau di jalan yang baik. Meski terkadang kebaikan tidak sentiasa dihargai.

Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun, kerana yang menyukaimu tidak perlu tahu tentang semua kebaikan yang kamu lakukan dan yang membencimu tidak percaya tentang kebaikan yang masih ada pada dirimu.

Hidup bukan tentang siapa yang terbaik, tapi tentang siapa yang mahu berbuat baik dan sentiasa memperbaiki diri. Hari ini dan semalam adalah hari yang berbeza. Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hambaNya.

Kita Bukan Siapa-siapa Untuk Menilai Siapa-siapa.
Kita bukan hidup di atas kata sesiapa, namun hiduplah diatas dan mengikut kataNya.

(Dipetik daripada facebook Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani)

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Friday, January 20, 2017

Ganjaran Pahala Solat Di Masjid

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png


APABILA SOLAT DI MASJID, INSYAALLAH INILAH PAHALA YANG AKAN PEROLEHI:

1. Pahala sahut seruan azan
2. Pahala melangkah ke masjid
3. Pahala masuk masjid.
4. Pahala melangkah kaki kanan kedalam masjid
5. Pahala doa masuk masjid
6. Pahala solat tahiyyatul masjid
7. Pahala i'tikaf
8. Pahala solat berjamaah
9. Pahala takbiratul ihram bersama imam
10. Pahala amin bersama imam
11. Pahala rapatkan sof,
12. Pahala luruskan sof
13. Pahala dengar tilawah quran
14. Pahala hubung silaturrahim
15. Pahala duduk dalam majlis zikir
16. Pahala duduk dalam majlis ilmu
17. Pahala jadi makmum
19. Pahala membersihkan masjid
20. Pahala menuntut ilmu
21. Pahala nasihat menasihati
22. Pahala sedekah ditabung masjid
23. Pahala mempelajari bacaan Quran yang betul melalui bacaan imam.
24. Pahala mengingatkan imam jika beliau lupa
25. Pahala menghidupkan sunnah rasulullah saw
26. Pahala menghidupkan syiar agama Islam
27. Pahala doa keluar masjid dan dengan langkah kiri..

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Subhanallah.

Besar sungguh pahala yang diperoleh bila kita solat di masjid. Maha Pemurah sungguh Allah kepada kita hamba-hambaNya. Agaknya, daripada pahala-pahala ini, berapa pahala dapat dicapai jika solat berjamaah di rumah?

Oleh itu marilah kita berjemaah di masjid sedapat yang mungkin. Walaubagaimanapun, lakukanlah dengan ikhlas semata mengharap redha daripada Allah. Semoga amal perbuatan kita diterima oleh Allah. 

Wallahu'alam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

Thursday, January 19, 2017

Hasil pertama

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah
Siap juga hasil pertama MPA sepanjang 5 bulan duduk rumah.
Amboi, lama betul MPA ambil masa sampai 5 bulan. Hihi. Bukan macamtu. Bila jadi surirumah sambil jaga anak ni, memang orang kata masa tu penuh dengan macam-macam aktiviti rumahtangga tapi ada juga masa lapangnya sikit-sikit, terutama bila anak-anak tidur dan maknya ni mata terang lagi sebab MPA bukan jenis yang tidur siang. 
Selain update blog ni, MPA nak juga ada hobi baru. Jadi, inilah hasilnya. Hihi. Nak pergi ke kelas, MPA memang tak dapat sebab tuntutan tugas menjaga Ain. Dalam zaman yang serba canggih ni, pelbagai tempat boleh kita belajar. Antaranya Youtube. Walaupun pada mulanya memang terkial-kial, tapi 'Practice make Perfect' kan?
Dalam hati, teringin juga jadikan hobi sebagai sumber pendapatan. Ok kan? Sebab ramai juga yang jadikan hobi sebagai sumber pendapatan. Insya Allah, mudah-mudahan ye boleh jadi sumber pendapatan.
Apa pula hobi sahabat MPA semua? Jom kongsikan. 
Wallahua'lam.

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab