Tuesday, February 07, 2017

Kait Burung Hantu

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png
Alhamdulillah

Semasa pergi ke Big Bad Wolf yang lepas, MPA ada membeli buku kait. Disebabkan ianya buku Bahasa Inggeris dan MPA belum mahir lagi mengait, jadi MPA simpan dulu buku tersebut.

Nak kata sekarang ni MPA mahir, uish, jauh lagi tu. Masih terkial-kial dan merangkak-rangkak lagi. Kadang-kadang masih terlepas lagi jarum kait dengan benang. Hihi. 

Semalam, Amir terjumpa pula buku yang MPA beli tu. Ini bukunya :


Kebetulan Amir tengah minat dengan burung hantu dan kulit buku yang MPA beli ada pula gambar burung hantu, apa lagi, hari-hari Amir minta MPA buatkan. Mulanya MPA memang tak yakin yang MPA boleh buat. Tapi MPA redah jela demi anak. Lagipun MPA boleh belajar sesuatu yang batu, ye tak?

Alhamdulillah, setelah terkial dan salah teknik dan kiraan untuk beberapa kali, terhasil lah burung hantu Amir :


Kalau ikut buku, macamni hasilnya :


Jadi jela ek, asal ada rupa sikit-sikit. Amir tanya juga kenapa ni matanya garis je, yang kat buku pangkah. Bila sudah jadi mak-mak ni, mestilah kreatif dan pandai menjawab soalan anak-anak kan? MPA pon menjawab, "Owh, ni dia tengah tidur". Hahaha. Kira jadi la burung hantu tu anak oi. Huhu

Seronok Amir dan katanya nak gantung di beg sekolah. Layankan jela. Hihi.

Kalau ada diantara sahabat MPA yang berminat dengan mengait, buku ini memang bagus sebab dia ada bahagian untuk yang mereka yang baru bermula (macam MPA ni), pertengahan dan mahir. Buku ini juga mengajar ikut langkah demi langkah. 


Jika tidak faham dengan cara langkah demi langkah, dia ada letakkan diagram untuk di belakang buku untuk mereka yang lebih faham melalui diagram. Apa yang penting, pembaca mestilah faham istilah dan singkatan-singkatan yang digunakan. Kalau tak hafal atau tak ingat, bolehla rujuk di bahagian belakang buku. Untuk memudahkan rujukan, fotostat mukasurat tersebut dan buat sebagai penanda buku. Banyak juga paten yang diberikan. Ada beberapa paten dalam perancangan MPA untuk MPA buat. Bila ada hasilnya nanti, MPA kongsikan ya.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

No comments:

Post a Comment

Alhamdulillah...terima kasih atas komen membina anda... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab