AFB Feed

Thursday, May 11, 2017

Jaga hati daripada sifat dengki dan membenci

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

JAGA HATIMU DARI SIFAT DENGKI DAN MEMBENCI


Sabda Rasulullah S.A.W. maksudnya : "Waspadalah terhadap hasad (iri dan dengki), sesungguhnya hasad mengikis pahala-pahala sebagaimana api memakan kayu." 
(Hadis Riwayat Abu Dawud)"

Sifat hasad dengki adalah berpunca daripada hati yang kotor, hati yang berpenyakit dan hati yang sakit. Sifat ini adalah salah satu cabang daripada sifat mazmumah dan sifat yang sangat dibenci oleh Allah SWT. Betapa bahayanya sifat hasad dengki bukan sahaja mengikis pahala-pahala yang di buat oleh seseorang itu sebagaimana api memakan kayu api tetapi penyakit ini akan mengundang untuk mendapat laknat Allah SWT., sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;

"Ada tiga macam orang yang terkena laknat Allah SWT iaitu seorang yang membenci kedua ibu bapanya, seseorang yang berusaha menceraikan sepasang suami isteri, kemudian setelah isteri tersebut dicerai ia menggantikannya sebagai suaminya dan seseorang yang berusaha agar orang-orang mukmin saling membenci dan saling mendengki antara sesamanya dengan hasutan-hasutannya". 
(Hadis Riwayat Ad Dailami daripada Umar r.a).

CUKUPLAH MEMENUHI HATIMU PADA DUNIA, WAHAI TEMANKU...

Sabda Rasulullah saw;

"Dan sesungguhnya Demi Allah aku tidak khuatir kalian akan berbuat syirik sepeninggalku akan tetapi aku takut kalian berebut dunia."
(HR Bukhari dan Muslim) 

"Sesungguhnya, aku tidak takut kalian berbuat syirik sepeninggalku, akan tetapl yang aku khuatirkan atas kalian adalah dunia. Kalian akan saling berlumba-lumba di dunia, dan saling bunuh, maka kalian akan hancur sebagaimana hancurnya orang sebelum kalian."
(HR Muslim).

Wahai teman, letakkan dunia hanya ditanganmu dan jangan sesekali dihatimu. Hatimu dicipta hanya untuk ALLAH!

(Dipetik daripada facebook Ustaz Iqbal Zain)

Sumber : Telegram Taman Orang Soleh

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

No comments:

Post a Comment

Alhamdulillah...terima kasih atas komen membina anda... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab