Monday, September 18, 2023

Tamadun Melayu dan Islam

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

http://mamapapaamir.blogspot.com

Kalian rajin belek Youtube? Kalian ada perasan atau pernah tengok video daripada Prof Dr Solehah Yaacob?

Sebenarnya Umie suka dengan kuliah Ustaz Amin Abdullah sebab Ustaz Amin suka cerita kisah-kisah sejarah. Kebetulan lalu lintas video Prof Dr Solehah Yaacob dengan tajuk yang menarik iaitu berkaitan Tanah Melayu. Ini salah satu video Prof Dr Solehah Yaacob bertajuk Tamadun Melayu dan Islam.

https://youtu.be/gtR82M7ncz4?si=Ls6jfw57XD94KB82

Satu masa dulu, subjek Sejarah la yang paling Umie tak suka sebab Umie tak suka nak hafal-hafal ni, lebih suka kepada kira-kira. Sampaikan tahap baru tengok buku teks Sejarah, mula menguap. Bila buka muka surat pertama, apa lagi, tersengguk-sengguk dibuatnya. Sampai cikgu Sejarah suruh anggap buku teks Sejarah itu sebagai buku novel yang best-best, tapi ia kurang berjaya. Maafkan kami cikgu. Huhuhu

Tapi bila dah makin meningkat umur sekarang ini, minat pula dengan Sejarah. Lagi-lagi bila Ustaz Amin bercerita. Bila terjebak dengan Prof Dr Solehah Yaacob, makin jatuh cinta dengan Sejarah. Hehehe

Bila dengar berkaitan dengan Melayu ini, kita sebenarnya hebat tau. Banyak rupanya hasil penulisan Melayu tapi sejarah kita telah disorokkan oleh penjajah. 

Subhanallah! Hebat perancangan Allah. Kadang kebenaran boleh disorokkan tapi akan sampai satu masa ia akan terbongkar, dengan izin Allah jua.

Bila rasa down, rasa tak kuat, rasa give up, ingatlah yang kita ini sebenarnya hebat cuma kita belum cukup kuat berusaha untuk menjadi hebat. Insya Allah, hasil usaha kita dan dengan izin Allah, satu masa nanti kita akan jadi hebat dan berjaya juga. Yakinlah. Segala yang Allah rancangkan adalah yang terbaik buat kita.

Insya Allah.


Fi hifzillah. Barakallahu fiikum,
http://mamapapaamir.blogspot.com


Share: