Wednesday, April 24, 2024

Salam takziah buat mangsa tragedi helikopter terhempas

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

Innalillahi wainnailaihi rojiun. 
Daripada Allah kita datang dan kepada Allah jua kita akan kembali.

Semalam seluruh negara dikejutkan dengan tragedi 2 helikopter terhempas di Kem Tentera Laut di Lumut, Perak yang mengorbankan 10 parajurit negara. Salam takziah buat ahli keluarga parajurit yang terlibat.

http://mamapapaamir.blogspot.com
Kredit : Fb page Ustazah Asma' Harun

Umie pernah sekali ke kem tentera tersebut semasa pakcik suami Umie masih bertugas sebagai ahli tentera laut, tapi sekarang beliau sudah pencen. Itu pun pergi disebabkan jemputan rumah terbuka hari raya. Besar juga kem tersebut siap ada sekolah sendiri dalam tu. 

Nak pusing lebih-lebih memang tak berani sebab tahu ada kawasan-kawasan merupakan kawasan larangan, sebagaimana kem polis yang pernah Umie duduk masa kecil dulu. Cuma kebetulan dalam laluan nampak papan tanda jalan dan sekolah itu sendiri, di tambah isteri pakcik suami Umie rajin bercerita.

Jujur, Umie terasa sedih dengan berita ini terutama bila lalu di media sosial Umie sendiri. Terbayang bagaimana keadaan anak-anak dan ahli keluarga mereka menghadapi berita sebegini, tapi inilah lumrah kehidupan parajurit negara, nyawa selalu menjadi taruhan mereka baik sewaktu dalam latihan mahupun dalam tugasan.

Yang lebih menyedihkan, Umie dapat tahu salah seorang daripada mereka merupakan adik angkat isteri pakcik suami Umie dan selalu juga beli hasil masakan isteri pakcik suami Umie sebab isteri suami pakcik Umie memang minat sangat masak, suka membuat kek mahupun makanan berlauk terutama makanan yang berasal daripada Sabah sebab beliau merupakan orang Sabah.

Bila nampak posting isteri pakcik suami Umie, pasti beliau sedang bersedih juga sebab kenal sangat dengan mangsa yang terkorban itu. Umie percaya kebanyakan yang terkorban kemungkinan besar kenalan ataupun sahabat pakcik suami Umie juga.

Bila kenal, lebih lagi yang rapat, semestinya terasa benar kehilangan mereka dan pasti terkenang apa yang pernah dilalui bersama. Tambahan kenal sungguh dengan ahli keluarga mereka, pasti terasa dan terfikir bagaimana keadaan ahli keluarga mereka terutama yang ada anak-anak yang masih kecil lagi.

Tapi begitulah lumrah hidup, setiap yang hidup pasti akan mati dan cara pengakhiran masing-masing yang belum tahu lagi bagaimana. Mereka sudah selesai dan kita juga bakal menyusul.

Semoga pengakhiran mereka merupakan pengakhiran khusnul khatimah buat yang beragama Islam serta dikurniakan syurga Allah tanpa hisab dan azab. Insya Allah, aamiin.

Buat mangsa yang bukan beragama Islam, semoga dimudahkan urusan pemakaman mereka sebagaimana menurut agama mereka masing-masing.


Fi hifzillah. Barakallahu fiikum,
http://mamapapaamir.blogspot.com


Share: