Tuesday, April 23, 2024

Tahniah buat semua calon UPKK 2023/2024

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

http://mamapapaamir.blogspot.com
Alhamdulillah. Seronok tengok media sosial minggu lepas, ramai yang update kejayaan anak-anak masing-masing peroleh keputusan yang baik dan cemerlang dalam peperiksaan UPKK yang lepas. Tahniah buat semua calon UPKK 2023/2024.

Kepada yang kurang bernasib baik kali ini, usaha lagi untuk kejayaan masa depan. Insya Allah, ini cuma permulaan perjalanan yang masih panjang lagi. Biiznillah, kejayaan tetap akan muncul satu hari nanti. Insya Allah

Alhamdulillah, anak soleh Umie juga salah seorang calon UPKK 2023/2024 yang lepas. Masa hari keluar keputusan sebelum Amir sendiri yang tengok keputusan dia dulu, Umie tanya Amir :

Umie : Amir target dapat berapa dalam periksa UPKK?
Amir : 7A kot Umie, sebab Bahasa Arab tak berapa yakin dapat A.
Umie : Kalau dapat 8A atau 7A macam target Amir?
Amir : Alhamdulillah
Umie : Tapi kalau dapat 6A atau kurang lagi macamana?
Amir : hmmmmm....

Umie pun cakaplah, kena cakap Alhamdulillah juga sebab Amir kan dah usaha sehabis baik. Ustazah Ustaz pun dah buat macam-macam masa nak ambil periksa tu. Tapi Allah kata nanti dulu, belum lagi, jadi kena ucap syukur juga.

Kecewa memang akan rasa juga sikit, tipulah tak kecewa. Tapi tetap baik sangka pada Allah sebab agaknya Allah nak elak kita daripada timbul riak, ujub, takkabbur di masa akan datang. Insya Allah, usaha dan cuba lagi tahun ini untuk PSRA pula.

Bila periksa keputusan, benarlah, Amir hanya dapat 6A sahaja tapi Alhamdulillah, nampak dia cepat move on, boleh senyum dan bergurau dengan adik dia, walaupun kena tazkirah dulu sikit kejap. Hehehe

Satu perkara yang Umie perasan tentang Amir, dia seorang yang meluahkan apa yang dia rasa dalam lukisan sejak dia kecil lagi dan lepas kejadian dia dapat keputusan tu, dia banyak melukis. Umie biarkan saja sambil itu galakkan dia jangan putus asa sebab Umie sendiri pun pernah alami kekecewaan dalam keputusan peperiksaan.

Umie dulu pernah berada di kelas pertengahan, kelas depan sekali dan berakhir dengan kelas belakang sekali. Almaklum dulu-dulu kan stail exam oriented. Jadi, Alhamdulillah, rezeki ada kenalan dan kawan dari kelas depan sekali (kelas budak pandai) sampailah kelas belakang sekali (orang labelkan sebagai kelas budak nakal).

Sebenarnya kelas budak pandai atau budak nakal tak ada beza pun sebab kelas budak pandai ada saja budak nakal yang cikgu masuk kelas, dia keluar ikut pintu belakang. Dan kelas budak nakal pun ada yang buktikan mereka boleh cemerlang macam sama level dengan budak pandai. Ini yang Umie sendiri nampak dan alami.

Cuma bila berada di kelas budak pandai, kena kuat semangat untuk bertanding dan berlawan sesama rakan dan bila di kelas budak nakal, kena kuat semangat untuk belajar dan bantu kawan-kawan yang lain.

Walau apa pun, ini merupakan permulaan. Ada banyak lagi ujian mahupun peperiksaan yang akan di hadapi kelak. Teruskan usaha dan jangan putus asa. Mana yang kurang, usahakan lebih untuk kejayaan lebih cemerlang. 

Selalu selitkan dalam fikiran bahawa Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita. Setelah segala usaha telah dilakukan tapi keputusan masih kurang memberansangkan, Allah belum izinkan ia berlaku sebab ada yang terbaik sedang menunggu kita. Teruskan bersangka baik pada Allah dan teruskan berusaha dan berdoa bersungguh-sungguh.

Insya Allah, kejayaan akan menjadi milik kita satu masa nanti, jika tidak di dunia, mungkin di akhirat kelak. Siapa tahu kan?


Fi hifzillah. Barakallahu fiikum,
http://mamapapaamir.blogspot.com


Share: