Monday, April 03, 2023

Kisah 12 Ramadan tentang berat badan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

http://mamapapaamir.blogspot.com



Alhamdulillah, hari ke-12 Ramadan, bermaksud hari ke-12 berpuasa. Kiranya hampir separuh bulan Ramadan telah berlalu. Dan kita sedang meniti pengakhiran Ramadan tahun ini. Adakah akan bertemu dengan Ramadan tahun depan? Allahu.

Alhamdulillah, Ramadan tahun ini pada awalnya agak menduga buat semua akibat keadaan cuaca yang panas. Anak sulung MPA, anak soleh Amir, tewas untuk 1 hari asbab panas sangat. 

Tapi Alhamdulillah, sekarang boleh dikatakan setiap hari hujan dan hari ini hujan sekejap sekejap. Mudahan sewaktu anak-anak balik sekolah nanti, hujan berhentilah sekejap serta dimudahkan juga urusan buat semua yang bekerja di luar.

Tadi saja timbang berat dengan anak. Disebabkan dia puasa, nampak adalah penurunan. Dia pun pelik kenapa berat dia turun. Jadi MPA terangkan yang berat memang nampak turun sebab kita puasa, perut pun kosong. Tapi kalau lepas makan kita timbang, kita akan nampak kenaikan sebab perut kita berisi.

Tapi bergantung juga apa yang kita ambil atau makan. Sama ada banyak air ke atau banyak makanan. Kalau banyak makanan, makanan yang macam mana pula. Kalau banyak air, selalunya kita akan kencing dan kemungkinan besar berat tak naik sangat pun.

Alhamdulillah, berjaya jawab soalan daripada anak. Tapi kadang terkedu juga tak dapat jawab soalan anak-anak yang level tahap pemikiran aras tinggi. Kadang bukan apa, nak terangkan dalam bahasa yang mereka mudah faham dan ringkas. Kalau complicated, mesti soalan akan bersambung-sambung, boleh jadi kuliah pulak nanti. Hahaha

Dalam menghadapi kerenah anak, pada pendapat MPA, perlu sangat bijak sebab kadang mereka sudah tahu jawapan, saja nak tahu jawapan daripada mak ayah macam mana pula. Kira macam menguji kita la. Kadang memang dia tak tahu dan nak tahu. 

Jadi, nak atau tidak, MPA kena belajar lagi walaupun secara tidak formal. Kadang ikut kelas online yang secara percuma, kadang ikut kuliah dalam tv dan kadang melalui pembacaan. Ada yang percuma, ada yang berbayar. Cuma ikut kemampuan MPA samada dari kewangan mahupun masa pada masa tersebut.

Semoga dimudahkan urusan pemahaman setiap ilmu yang kita pelajari dan semoga dimudahkan urusan menguruskan anak-anak seharian. Insya Allah.


Lot's of love,



Share: