Friday, April 14, 2023

Tips Kurus Dengan Cepat Di Bulan Puasa.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

http://www.mamapapaamir.blogspot.com

Kurus memang idaman setiap orang. Lagi di bulan puasa, cita-cita untuk kurus memang menggunung. Tapi walaupun puasa, ada juga yang semakin naik berat, bukan semakin turun. Jadi, macam mana nak kurus dengan cepat?

1. Tetapkan niat

Foto Kredit : pexels.com

Mula-mula sekali, tetapkan dulu niat kenapa nak kurus dengan cepat. Adakah sebab nak tunjuk pada orang ramai? Atau untuk mudah beribadah dengan lebih baik lagi? 

Bila sudah tetapkan niat, cuba tulis dan letak di tempat yang selalu boleh nampak supaya bila hendak terbabas, teringat balik niat yang ditetapkan awal tadi.


2. Makan dalam kuantiti yang sedikit

Foto Kredit : Google

Selalunya masa berbukalah segala makanan nampak sedap dan menarik perhatian. Semua nak rasa. Itu yang selalu terbabas.

Nak makan boleh cuma cuba kawal kuantiti ataupun amalkan suku suku separuh. Suku untuk karbohidrat, suku untuk protein dan separuh untuk sayur-sayuran dan buah-buahan.


3. Elakkan makanan dan minuman bergula

Foto Kredit : pexels.com

Di waktu cuaca panas membahang sekarang ini, di tambah dengan macam-macam air balang di bazar Ramadan, memang menarik perhatian sangat. 

Selain itu, kuih muih yang kadang hanya bulan puasa saja jumpa, memang susah nak tolak. Kan?

Cuba ingat balik niat nak kurus dengan cepat. Insya Allah mesti boleh kawal diri daripada beli dan makan makanan dan minuman manis tersebut.


5. Banyakkan Berjalan dan Bersenam

Foto Kredit : pexels.com

Tak dinafikan, bila berpuasa, kita selalu hadkan aktiviti seperti kurangkan berjalan mahupun bersenam, dengan alasan akan menyebabkan cepat haus. 

Tak salah bersenam di bulan puasa cuma kalau takut badan dehidrasi, boleh hadkan aktiviti senaman dan banyakkan aktiviti berjalan kaki. 

Umie pasti dan Umie sendiri pun banyak berjalan kaki di bulan puasa terutama di bazar Ramadan sebab tak tahu nak makan apa. Kita juga banyak berjalan kaki bila shopping barang untuk raya. Kan?


Untuk kurus dengan cepat, paling penting niat dan semangat untuk kurus. Mesti kena rajin selalu serta konsisten. Kenal diri dan badan sendiri juga. Andai sesuatu yang nak dibuat boleh memudaratkan dan membahayakan diri sendiri, boleh cuba alternatif lain seperti amalkan diet yang sihat.

Diakui, Umie memang kadang terbabas juga misi nak kurus dengan cepat. Mujur ada Shaklee, yang banyak bantu misi Umie untuk kurus dengan cepat. Alhamdulillah.

http://www.mamapapaamir.blogspot.com

Bulan ini ada promosi set rahmah yang bukan saja bantu untuk kurus dengan cepat, bantu gebukan kulit sekali. Tahan lama lagi. Untung sangat kan. 

Kalau kalian sudah cuba macam cara dan nak cuba amalkan makanan tambahan pula untuk bantu kurus dengan cepat, jom klik link 👉 http://byciksaw.wasap.my

Lot's of love,
http://www.mamapapaamir.blogspot.com


Share: