Thursday, July 13, 2023

Tips kerja dari rumah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
Allahumma Solli Ala Muhammad

http://mamapapaamir.blogspot.com

Satu masa dulu, Umie pernah kerja kat pejabat. Macam orang cakap, keluar sebelum matahari terbit, balik matahari dah terbenam. 

Yang paling teruk, pernah tengah malam baru balik, awal pagi dah nak kena keluar ke pejabat. Ni selalunya due nak hantar tender, mesti balik lewat. Rabak mata tak payah cakapla. Blur je bila ke pejabat esoknya tu. Huhu

Tapi bila pilih nak kerja dari rumah, ada cabarannya juga. Lagi lagi bila ada anak-anak nak diuruskan. Kita lah chef, cleaner, driver, guard; senang cerita kitalah CEO (Chief Of Everything). Hahaha

Jadi, Umie nak kongsilah sikit tips kerja dari rumah yang Umie sendiri buat. Mungkin kalian pun ada yang buat jugak, ntah-ntah lagi advance dari Umie, sudilah kongsikan kat comment bawah ek.

1. Flexible
http://mamapapaamir.blogspot.com
Sumber : pexels.com

Umie sejenis yang kalau tengah buat kerja, memang tak boleh kacau. Bila kena kacau, macam kena trigger gunung berapi, hangin di buatnya. Macam kerja pejabat dulu, ada yang pernah cakap takut nak tegur Umie sebab muka macam nak telan orang. Hahaha

Bila perlu mula kerja dari rumah masa PKP haritu, memang struggle. Tengah nak buat kerja, masa tu la anak nak kena kelas online, uruskan makan minum, belum lagi anak nak menempel je sebab boring abangnya ada kelas online.

Jadi, slowly Umie belajar untuk flexible dan pilih keutamaan. Memang kerja itu utama tapi bila dapat uruskan dengan baik anak-anak, bagi dorang kerja untuk dorang sibukkan, baru kita dapat selesaikan kerja kita dengan baik.

2. To-do list
Sumber : pexels.com

Kerja pejabat ke, kerja kat rumah ke, kena ada to-do list, melainkan kita memang ada rutin sendiri, sampai masa sekian sekian, buat kerja sekian sekian.

Tapi kerja dari rumah berbeza, walaupun ada rutin, ada masa terbabas juga rutin, lebih-lebih lagi bila anak atau pasangan tak sihat. Sebab tu bagi Umie, tetap kena ada to-do list untuk tau berapa banyak kerja kita dah selesaikan dan ada apa saja kerja penting yang kita kena selesaikan.

3. Solat awal waktu
Sumber : pexels.com

Nampak macam takde kaitan kan, tapi percayalah, ada kaitan sangat sebab bila kita solat awal waktu, terasa masa macam panjang saja walaupun banyak benda kita dah setelkan.

Tapi bila melengah atau melambatkan solat, terasa cepatnya masa berlalu. Cubalah dan rasalah sendiri. Ini boleh di aplikasikan bukan saja masa kerja pejabat, masa kerja di rumah pun. 

Umie bukanlah ustazah ataupun ada kepakaran dalam agama, tapi ini yang Umie sendiri rasa. Ada yang kata keberkatan masa asbab solat awal waktu. Hanya Allah juga yang tahu.


Oklah, ini antara tips yang Umie nak kongsi buat kalian semua. Kalau ada yang kalian nak tambah baik ke, nak tegur ke, silakan di ruang komen bawah ek.

Insya Allah, kita berlapang dada saja sebab masing-masing ada halangan masing-masing, ada pendapat masing-masing. Terpulang pada penerimaan masing-masing. Chill chill saja ya. 

Semoga dimudahkan urusan semua, tak kisahlah kerja di rumah mahupun di pejabat. 

Lot's of love,
http://mamapapaamir.blogspot.com


Share: