Sunday, July 23, 2023

Tips Travel

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh 
 Allahumma Solli Ala Muhammad

http://mamapapaamir.blogspot.com

Travel memang best, boleh buat healing sekali. Lagi kalau dapat travel free macam yang Shaklee offer tu, lagi seronok. Sedia badan dengan kain baju saja. Pengangkutan, penginapan, makanan hatta duit shopping pun Shaklee sponsor. Masyuk kan? 

Insya Allah, awal bulan depan, pengedar Shaklee yang layak akan berangkat ke USA. Jadi sekarang ni, mana yang akan berangkat tu, tengah sibuk uruskan apa yang patut sebelum berangkat ke sana. 

Jadi, Umie nak share sikit tips travel bagi yang akan dan suka travel. In case kalian ada nak add on, just drop by kat komen bawah ek. Antara tips travel yang Umie nak kongsi ialah :

1. Semak keadaan cuaca semasa

Sumber : pexels.com

Bila kita ke tempat orang terutama melibatkan luar negara, kena pastikan apa cuaca terkini negara terbabit terutama negara yang ada 4 musim. Jadi kita boleh bawa baju ikut keperluan semasa. Kalau kita tak semak, kebetulan sana cuaca musim sejuk tapi kita bawa baju musim panas, tak ke naya nak kena beli baju dekat sana pula kan?

2. Semak pusat kesihatan yang terdekat
 
Sumber : pexels.com

Ini Umie memang selalu buat kalau nak ke tempat orang, hatta dalam negara sendiri sebab bila tak sihat terutama anak-anak, kita boleh tahu nak tuju ke mana. Bila ada ambil medical card, kita kene pastikan mana klinik atau hospital yang terdekat yang boleh terima medical card kita kalau jadi apa-apa. Umie ada anak yang mudah jatuh sakit, jadi ini memang menjadi keutamaan Umie kalau nak ke mana-mana, hatta balik kampung. Senang cerita dah siap-siap simpan dalam handphone in case apa-apa berlaku.

3. Semak makanan tempatan
Sumber : pexels.com

En Suami Umie seorang yang suka nak tahu apa makanan istimewa di satu-satu tempat. Contoh macam Muar, terkenal dengan mee bandung. Kalau ke Pahang, masakan ikan patin. Kalau ke Penang, pasembornya. Jadi, bila nak ke satu-satu tempat, kami akan tanya En Google apa makanan istimewa tempat tersebut. Bagi kami tak dapat makan di tempat viral tak apa yang penting dapat tau macamana makanan tu.

Ini antara tips travel dari Umie yang Umie sendiri buat sebelum ke mana-mana. Tapi semenjak Covid, kami belum direzekikan untuk travel lagi dengan anak-anak. Doakan ya kami dapat travel satu hari nanti. Insya Allah, aamiin.

Umie sejenis tak boleh nak travel lone ranger, mesti teringat En Suami dan anak-anak. Terfikir apa la yang mereka makan kat rumah, macamanalah keadaan mereka dan macam-macam lagi. Dulu masa kerja ada Annual Dinner Company, sanggup Umie sewa hotel lain yang dekat dengan tempat dinner sebab tak nak tinggalkan mereka. 

Tapi bila masa makan kena tinggalkan mereka, kita lak makan sedap-sedap, jadi makanan tu tak berapa sedap di tekak Umie. Jadi bila nak travel, memang akan add-on dorang sekali. Hehehe

Kepada kaki travel, have a great trip. Tapi dalam masa yang sama, berhati-hati juga di tempat orang sebab kita tak tahu macamana keadaan tempat tu, orangnya dan macam-macam lagi. 

Have a great journey korang dan selamat menikmati keindahan ciptaan Allah SWT.

Barakallahu fikum.

Lot's of love,
http://mamapapaamir.blogspot.com


Share: