Wednesday, April 12, 2017

Jika perlu tinggal lama di hospital

 photo bismillah-02.png
 photo salam6black.png

Alhamdulillah

Hari ini genap 2 bulan MPA berada di hospital. Ain sudah beransur baik. Cuma belum nampak lagi tanda-tanda bila kami boleh balik.

Tinggal lama di hospital memang mencabar. Lebih-lebih lagi pada ibubapa yang bekerja. Untuk cuti lama, bergantung pada sesebuah syarikat. Ada yang membenarkan dan ada juga yang tidak. Bergantung budi bicara pihak atasan.

Walaubagaimanapun, ada beberapa tips yang ingin MPA kongsikan jika ibubapa perlu tinggal lama di hospital.

1. Berbaik-baik dengan jururawat dan doktor. Jika boleh, ingat nama jururawat dan doktor. Bukan apa, apabila sudah lama di hospital, lebih mesra jika kita panggil mereka dengan nama gelaran dan nama mereka. Walaupun layanan mereka tidaklah layanan kelas pertama pada kita, sekurangnya mereka merasa selesa dengan kita dan seterusnya mereka ingat akan keperluan anak kita seperti set mencuci luka. Dulu kerap juga MPA minta setiap pagi, tetapi sekarang jururawat sendiri yang beri pada MPA setiap hari. Bukan bermaksud MPA baik sangat, tetapi jika kita berbaik dengan mereka, mereka juga akan berbaik dengan kita.

2. Berkenalan dan beramah mesra dengan ibubapa yang lain. Ikut keselesaan ibubapa sendiri. Sekurangnya bila bercerita dan bersembang dengan ibubapa lain, kurang rasa tekanan menjaga anak yang tidak sihat serta dapat meramaikan kenalan. Walaubagaimanapun, jangan sakan sangat bersembang hingga terlupa anak yang tidak sihat.

3. Bagi ibubapa yang bekerja, terangkan dengan jelas keadaan anak yang menyebabkan perlunya cuti kecemasan. Sentiasa update majikan untuk sebarang keadaan anak supaya majikan dapat menyokong cuti kecemasan yang dipohon. Namun ada juga majikan yang kurang memahami keadaan ibubapa. Jadi, mungkin boleh cuti secara bergilir-gilir di antara ibu dan bapa untuk menjaga anak di hospital. Ataupun minta bantuan adik beradik atau saudara mara untuk menjaga anak. Jika berkemampuan lebih, bolehlah mengupah orang untuk menjaga anak.

Itu di antara tips yang boleh MPA kongsikan. Mungkin ada di antara sahabat-sahabat yang boleh berkongsi atau menokok tambah, MPA amat alu-alukan. Sekurangnya dapat membantu ibubapa yang perlu tinggal lama di hospital menemani anak.

MPA mendoakan semoga anak-anak sahabat-sahabat MPA disini diberikan kesembuhan daripada segala penyakit yang dihadapi. Semoga ibubapa yang mempunyai anak yang tidak sihat dikurniakan kekuatan, ketabahan dan kesabaran menghadapi segala ujian yang melanda. Insya Allah.

Wallahua'lam

 photo DC347A584D917411A24728AD62EDEFF9.png

No comments:

Post a Comment

Alhamdulillah...terima kasih atas komen membina anda... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab