Thursday, August 29, 2013

Kesan sedih apabila dimarahi pada sikap anak

Bismillahir Rahmannir Rahim
Alhamdulillah
Assalamualaikum

..:: KESAN SEDIH APABILA DIMARAHI PADA SIKAP ANAK ::..

Hadirnya anak dalam hidup kita beserta dengan ujian. Setiap orang mengaharungi ujian yang berlainan. Dan untuk semua ujian itu, pasti kita mengalami situasi memarahi anak atas perkara yang mereka lakukan.
Suka saua kongsikan sesuatu yang kita terlepas pandang akan hal 'menangis' ini dalam diri anak kita.

Situasi : Anak menangis apabila dimarahi sehingga mereka terlelap dalam tidur

Kesan : Apabila anak menangis sehingga tangisan itu dibawa sehingga mereka terlelap. Ketika ini minda separa sedar mereka merakam emosi sedih yang mereka rasa apabila dimarahi oleh ibu atau ayah.

Minda separa sedar adalah minda yang menerima sahaja apa yang kita fikir dan rasa tanpa menolak. Kesannya, apabila emosi sedih itu dibawa mereka semasa tidur yang mana ketika ini minda separa sedar memainkan peranan. Justeru itu, mereka akan menerima emosi sedih itu yang ditakuti anak menjadi seorang yang pendendam, penakut, pendiam dan sikap negatif yang lain.

Apabila anak selalu dimarahi, mereka akan menjadi seorang penakut yang dalam fikiran mereka 'nak buat ni karang, takut ibu marah'. Perasaan itu akan tertanam pada minda mereka walaupun kita suruh mereka lakukan perkara yang betul terutama tentang pembelajaran mereka.

Sebaiknya, jika ada perkara yang kita rasakan tidak betul mereka lakukan, sebaik-baiknya tegurlah mereka dengan berhemah, Tegur mereka secara tegas / firm sambil memeluk dan mengusap mereka. Terangkan kenapa yang kita marah dan ingatkan mereka jangan ulangi lagi. Tanya mereka, 'Amir tak sayang mama ke? Kalau sayang, Amir jangan buat macam ni lagi ya?...'

Pemberian material / hadiah ada masanya juga perlu, tetapi jangan sogokkan imbuhan material itu selalu. Takut-takut mereka gunakan sebab itu untuk mendapat hadiah daripada kita. Jangan tak tahu, anak kita walaupun kecil, mereka juga pandai manipulasi ibubapa mereka sendiri.

Share: