Friday, March 27, 2015

Kenapa nak baca Al-Quran sedangkan tidak tahu maknanya?

Bismmillahir Rahmaanir Rahim photo vectorbismillahpink2.png

Kenapa nak baca Al-Quran sedangkan tidak tahu maknanya?


Terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di sebuah ladang dengan cucunya. Setiap pagi, Si Datuk akan membaca Al-Quran di ruang dapur. Si cucu yang melihat, juga meniru perbuatan Datuknya itu.

Satu hari si Cucu bertanya kepada datuknya, “Atuk, saya baca Quran ini tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ini?”

Si Datuk lalu berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diisi arang sebelumnya.

“Nah, kau pergi sungai, bawak air dalam bakul ni” . Si cucu pun bergegas ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka di ladang. Apabila pulang, tiada lagi air yang tinggal.

“Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit”. Si cucu pun berlari ke sungai dan apabila tiba di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal.

“Tak boleh lah Atuk”. Cuba sekali lagi. Kali ini datuknya melihat dari pintu. Si cucu pun, cepat-cepat ke sungai dan berlari membawa bakul untuk tunjuk kepada datuknya. “Nampak tak Atuk? Tak boleh lah”.

“Tak ada gunaya” bentak si cucu. sedih...

Si Datuk pun berkata, “Jadi kau rasa tak bergunalah? Cuba kau tengok bakul tu”.
 

Seperti baru tersedar, si cucu baru perasan yang bakul yang kotor tadi, kini sudah bersih.

Terus si datuk menyambung, “Macam itu lah dengan membaca Al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya, tetapi ia tetap membersihkan si pembacanya. Itu semua dengan kehendak Allah. Kerja Allah”
 
  
Sumber : email
  
Moral: Bacalah Al-Quran walaupun tak tahu maknanya kerana ia kalam Allah yang boleh membersihkan hati kita. Tapi sebaiknya, belilah tafsir Al-Quran juga. Lebih syok apa yang dibaca tahu maknanya kan? Wallahua'lam.

6 comments:

  1. Ya allah betul jugakan.. kalau tunggu kita nak belajar erti al quran ni mmg lambat lah.. asik bertangguh aje dengan urusan dunia aje...

    ReplyDelete
  2. Nice sharing MPA..salam jumaat
    Paling bagus memang mengetahui maknanya..tapi dengan membaca atau mendengarkan ayat2 suci Al Quran, memamg boleh memberikan ketenangan...Subhanallah

    ReplyDelete
  3. Subhanallah. Walaupun kisah ini simple tapi cukup membuatkan hati saya tersentuh & mengakui akan benarnya kata2 datuk itu. t.Kasih atas perkongsian ini.

    ReplyDelete
  4. Betul tu ..perkongsian yang baik :)

    ReplyDelete
  5. datuk dia punya analogy terbaik.. nak mengajar cucu dia berfikir..
    ada sebab kenapa Allah suruh baca quran.. tak ada benda yang sia-sia yang Allah suruh..

    ReplyDelete

Alhamdulillah...terima kasih atas komen membina anda... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Siti Aminah Wahab